کاشت مو در چه سنی برای جوانان مناسب است؟

سن مناسب برای کاشت مو

ریزش مو امروزه یکی از مشکلات جدی برای افراد است. روش های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد که یک نمونه ان کاشت مو است. شاید بعد از هر اتفاقی افراد به فکر کاشت مو بیفتند. برای هر نوع درمان ریزش مو کاشت کافی نیست یا برای هر سنی کاشت مو گزینه مناسبی نخواهد بود. انتخاب هرفرد برای کاشت اول باید به سن ان نگاه کرد. هدف ما در این مطلب این است که سن مناسبی برای کاشت تعیین کنیم با ما همراه باشید.

ایا کاشت برای درمان ریزش مو گزینه مناسبی است؟

کاشت مو گزینه مناسب برای درمان ریزش موی افراد است. امروزه از گرافت ها یا فولیکولهای موجود در بانک مو برای قسمت های که کم پشت یا به طاسی دچار شده اند. و برای پر کردن این قسمت کاشت مو استفاده می شود. اگر کاشت مو توسط پزشکان با تجریه و ماهر انجام شود. و مراقبت های بعد از عمل را به درستی رعایت کنند. می توان گفت کاشت مو گزینه ی مطمئن و دائمی خواهد بود. زمان کاشت مو از  اهمیت زیادی برخوردار است.

شاید بعضی ازجوانانی با سن و سال کم با فریب دادن انها در کلینیک‌های غیر معتبر به درمان ریزش موی خود می پردازند. در اخر بعد از انجام دادن نه تنها هیچ نتیجه ای ندارد. بلکه  در آخر به مشکلات زیادی دچار می شود. در نتیجه برای کاشت مو باید سن انها بالای 25 سال باشد تا تأثیر کاشت در این سن را مشاهده کنند. در اخر نتیجه کاشت ازاهمیت زیادی برخوردار است. و دراین مطلب که چه سنی برای کاشت مناسب است می پردازیم.

بررسی سن مناسب کاشت مو

سن کاشت مو به دو عوامل بستگی دارد که عبارتند از :

  • دلیل ریزش مو
  • جنسیت

برای خانم ها محدودیت سنی برای کاشت مو وجود ندارد. ولی برای افرادی که چه خانم ها چه اقایان بر اثر صدمه های جدی و بیماری دچار ریزش مو شده اند کاشت انجام می شود. و برای این نوع موارد سن مهم نیست. این محدودیت سنی فقط مخصوص اقایان است. که به دلیل ارثی یا الوپسی موجب ریزش مو شده اند.

دلیل ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنی

طبق تحقیقات انجام شده عوامل های هورمونی عامل ریزش مو ارثی یا آلوپسی آندروژنی هستند. هورمون های به نام آندروژن ها در بدن مردانه وجود دارد. که مقدار کمی از این هورمون به نسبت اقایان در بدن خانم ها ترشح می شود. و تأثیر این هورمون ها بر روی رشدکوتاه تر و نازک تر شدن موها خواهد بود. اگر هورمون ها بر روی موها تأثیر بگذارد موجب متوقف شدن رشد موها می شود به طوری که اگر رشد متوقف شود کل نواحی سر دچار طاسی می شود.

چون فرق سر دارای گیرنده های آندروژنی بیشتری نسبت به سایر نواحی سر است. فقط ریزش مو در ان قسمت دیده میشود. ولی بعضی از افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند. این نوع ریزش مو پاسخ دهی بهتر نسب به هورمون های آندروژنیک دارند.

بهترین زمان کاشت مو

برای انتخاب گزینه مناسب برای کاشت مو  باید حداقل سن فرد را در نظر گرفت. افرادی که در معرض ریزش موی ارثی هستند بین 25 تا 65 سال می توانند کاشت مو را انجام دهند. اما این سن در همه ی افراد با هم متفاوت است. سن کاشت مو بستگی به سرعت ریزش مو است. ولی هنوز به ان پی نبرده اند که کدام فولیکول ها در قسمت پوست سر مقاوم تر هستند. برخی از افرادی که هنوز دچار شدت فولیکول ها در نواحی بانک مو نشده اند، گزینه مناسب برای کاشت مو نیستند. کاشت مو در سنین های مختلف به خاطر قوای بدنی و جسمی فرد نباید در سن بالاتر انجام شود.

به طور خلاصه، ویژگی های کاندید مناسب کاشت مو را می توان در موارد زیر عنوان کرد:

  • افرادی که مثبت درباره کاشت مو فکر می کنند.
  • افرادی که قوای ایمنی بدن در برابر کاشت موی مناسب دارند.
  • اگر ریزش مو در طول 5 سال تغییر خاصی نکرده است گزینه مناسبی برای کاشت مو است.
  • به طور معمول آقایانی که ریزش موی آنها در مقیاس نوروود فراتر از کلاس ۳ یا بالاتر است.
  • در صورتی که الگوی ریزششان تثبیت شده باشد. کاندید مناسبی برای پیوند موی طبیعی خواهند بود.

معایب کاشت مو

اگر ریزش مو در قسمت های بانک مو ثبت نشده باشد تفاوتی که در ریزش موهای دائمی و موهای که دراینده رخ می دهد دشوار است. شاید موهای تازه کاشتی در مقابل ریزش مو مقاوم نباشند. در اینده موجب ریزش شوند. از طرفی اگر ریزش مو بعد از کاشت، به طاسی های شدید ختم شود. بانک مو نیز خالی و جای زخم کاشت مو قابل رویت خواهد بود. موهای سری که بعد از ریزش  کلا موجب طاسی می شود و پوشش مناسبی برای جای زخم های بسیار کوچک که در روشFUE و اسکار های که در روشFUT به‌وجود می اید ندارد.

نحوه وضعیت بانک مو

این فولیکول ها در کل به دو گروه تقسیم می شود گروه اول انهای هستند که نسبت به هورمون های آندروژنی مقاومت دارند‌ و فولیکول هایی که نسبت به این هورمون‌ها حساس اند. در کل فولیکول های بدن و قسمت پشت سر در برابر این هورمون ها مقاوم هستند. ولی در بعضی از افراد فولیکول های گسترده سر در برابر این هورمون ها مقاوم نیستند در کل در بین همه افراد متفاوت است. برای افرادی که کاشت انجام می دهند. گرافت موی استخراج شده نداشته باشد گزینه مناسبی برای کاشت نیستند.

در بین جوانان اگر سن انها پایین تر از 25 سال است اگر پیش بینی مقاومت فولیکول های بانک مو نسبت به هورمون ها غیر ممکن نباشد گزینه مناسبی نیست و برای انجام کاشت کار سختی است.

راه حل ریزش مو در جوانان کمتر از ۲۵ سال

برای جوانانی که بالای25 یا پایین تر بانک موی به ثبت نرسیده باشد راه حل های دیگری همچون داروهای فیناستراید و یا محلول موضعی ماینوکسیدیل و همچنین قرص اسپیرونولاکتون برای تنظیم هورمون ها، توصیه می شود. این روش برای موها بهترین درمان است.

کاشت مو در ریزش موی حاد

افرادی که در سن پایین دچار ریزش مو شده اند. در اینده نزدیک با طاسی شدید روبرو خواهند شد. کاشت مو برای افرادی که ریزش موی شدید دارند کار را سخت و دشوار می کند. ولی افرادی که درسن بالاتر دچار ریزش مو شده اند. داستان به کلی متفاوت است. مثلاً در دهه ۳۰ یا ۴۰ زندگی یک فرد با طاسی حاد، می توان در نواحی خط رویش، مو کاشت. قاعدتاً در این حالت با محدودیت بانک مو مواجه هستیم و نمی توانیم نواحی گیج گاهی را پر کنیم؛  اما ظاهری که با خط رویش ایجاد می شود بسیار مطلوب است.

در این حالت صورت این نوع افرادی شبیه به کسی که در نیمه ی دوم زندگی کمی دچار ریزش مو شده است. یعنی تا 20 سال جوان تر به نظر می رسد. در نتیجه نحوه ی طاسی در شدت و کم و متوسط کاملا با هم متفاوت است.  و ریزش مو در محل مذکور به پزشک کمک می کند تا راحت تر محل مناسبی برای کاشت پیدا کند.