داروی ماینوکسیدیل و درمان ریزش مو

داروی ماینوکسیدیل

داروی ماینوکسیدیل مثل همه داروها برای فشار خون بالا استفاده می شود. و به شکل محلول ۲ درصد یا ۵ درصد برای درمان طاسی مردانه و ریزش موی آندروژنیک در هر دو جنیست استفاده می شود. نام تجاری ماینوکسیدیل Theroxidil است. با گشاد شدن رگ های داخل بدن باعث کمتر شدن فشار خون می شود. برای موهای سر که در ان طاسی اتفاق افتاده قابل استفاده است.

تاثیر آن بر روی درمان طاسی

بخاطر گشاد شدن رگ های سطح پوست و بیشتر شدن جریان خون است. که سبب تحریک فولیکول های مو شده و از وضعیت استراحت به وضعیت رشد فعال تبدیل می شود. امکان رشد دوباره موها ریخته شده را مهیا می کند. در بعضی از کشورها این دارو به شکل فوم ساخته شده است. و برای برطرف کردن ریزش موی افراد در دست همگان قرار گرفته است.

توجه : مصرف بدون مشورت با پزشک

بدون مراجعه به پزشک  این دارو را بر روی قسمت های مختلف بدن استفاده نکنید. قبل از استفاده از این محصول باید دست خود را کاملا بشویید. این دارو را طبق بروشور استفاده کنید. همچنین این دارو را برای قسمت های که افتاب سوخته یا پوست حساس است مصرف نکنید. انجام این کار باعث جذب دارو به بدن شما شده و در نتیجه منجر به عوارض جانبی جدی میشود. اگر وضعیت جسمی شما بعد از مصرف این دارو طی 6 الی 7 ماه  بهتر نشود یا بدتر شود با اگر شما فکر می کنید در ارتباط با این دارو مشکل ایجاد شده با پزشک معالج خود مشورت کنید.

داروی ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل در سال 1986 برای درمان ریزش مو به بازار عرضه شد. از ان به بعد مدت 30 سال است که از این داروی معجزه اور برای ریزش مو و روند رشد مجدد دوباره موها استفاده می شود. ولی تا  به حال داروی مقوی مثل این دارو پیدا نشده است. که عوارض کمی داشته باشد. این دارو در درمان ریزش مو نقش مهمی دارد. البته برای بار اول بعد از استفاده از ان  شاهد ریزش مو خواهید شد اما جای نگرانی نیست بعد از مدتی برطرف می شود و دوباره شروع به رشد خود خواهد کرد.

داروی ماینوکسیدیل Theroxidil

درمان ماینوکسیدیل برای چه جاهایی قابل استفاده است؟

علاوه بر درمان کم پشتی موی سر برای کم پشتی ریش و سبیل هم قابل استفاده است. کاری که این دارو بعد از مصرف انجام می دهد گشاد کردن رگ های خونی است و با این کار فولیکول های مو تغذیه بهتر و سالمی خواهند داشت. و با این تغذیه شاهد روند رشد دوباره موها در صورت خواهیم بود. البته باید به این نکته هم توجه کرد. که دوره درمان برای هر فرد بستگی به شرایط محیطی متفاوت است.

این دارو تنها داروی است که تأثیر40 الی 66 درصد در ریزش مو و رشد دوباره موها خواهد داشت و از این ماده ی محرک رشد مو در ریزش موهای شدیدی که ناشی از عوامل هورمونی ، ریزش سکه ای ، ارثی، شیمی درمانی ، استرس ، حساسیت به دارو و مشکلاتی از این قبیل هستند استفاده می شود. نباید هر داروی را خودسرانه مصرف کنیم باید حتما زیر نظر پزشک قرار بگیریم بدون تجویز پزشک این داروها را استفاده نکنید.

تا علت کم پشتی موی سر یا ریش وسبیل مشخص گردد. در نتیجه ممکن است از مشکلات هورمونی باشد که در این صورت با وجود این هورمون ها ی داروی ماینوکسیدیل کار امد نخواهد بود. بعد از تأیید پزشک برای رشد دوباره موها یا ریش و سبیل بهتر است از محلولی با درصد%2 استفاده کرد. یا برای شروع استفاده از ان می توان محلول 5%مصرف کرد.

بهترین دوره ی مصرف داروی ماینوکسیدیل

صبح و شب است و میزان استفاده ان حدود 20 قطره می باشد. اگر این محلول به صورت اسپری است باید حدود 7 پاف از ان استفاده کنید. در هنگام زدن محلول باید درجایی از صورت استفاده شود. که می خواهید موها دوباره به رشد خود ادامه بدهند و در جاهای که مایل نیستید نزنید. این دارو برای بعضی از افراد که دارای فولیکول مو در صورت هستند. اما به دلیل ارثی بودن، در نتیجه رشد ریش و سبیل یا رشد موهای سر قطع یا با مشکل مواجهه می شوند.

مناسب است درنتیجه نتایج قابل قبولی برای افراد به همراه خواهد داشت. این دارو برای افرادی که پیاز موی فعال دارند قابل استفاده است. اگر پیاز مو کاملا از بین رفته باشد این دارو بی تأثیر خواهد بود.

تاثیر ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل برای ریزش مو از الگوی مردانه و الگوی زنانه استفاده می کند. به هر حال این دارو برای درمان الگوی ریزش موی از جمله ریزش موی سکه‌ای و تقویت مو پس از کاشت موی طبیعی یا درمان ریزش مو و شیمی درمانی نیز مفید می باشد. تحقیقات کلینیکی انجام شده بر روی اثربخشی این دارو نشان دهنده تاثیر درمانی حدود 46% آن برای رفع طاسی با الگوی مردانه است. که رشد متوسط تا متراکم مو را در نواحی تحت درمان به همراه دارد.

نتایج بررسی شده نشان داده است که  مصرف این دارو در بین 37% افراد نتیجه بخش است. البته بستگی به شرایط دارد. در حالی که 17% از افرادی که از این دارو استفاده کرده اند نتیجه ای مشاهده نکرده اند. لازم به ذکر است نتیجه های که  از این دارو به دست امده در بین خانم ها و مردان مشابه می باشد.

در هر دوره ای که باشید چه خانم ها چه مردان روند رشد موها زمانی اتفاق می افتد که فرد به مدت 4 ماه از این دارو استفاده کرده باشد. تا نتیجه ان حاصل شود. این دارو درمان ریزش مو است. ولی در نتیجه نمی توان به طور کامل ریزش مو را از بین ببرد. در صورتی که بیمار مصرف این دارو را قطع  کند به احتمال زیاد موهای که در اثر این داروها رشد کرده اند در طول 90 روز به مدت اندکی در حال ریزش خواهد بود. روند رشد دوباره موها را نخواهید داشت و فرد متوجه ان می شود که در زمان استفاده از این داروی ریزش مو کمتر از زمان شروع درمان می باشد.

نحوه مصرف داروی ماینوکسیدیل

برای مصرف این دارو تمام بروشور موجود در داخل بسته بندی محصول را بخوانید. اگر در مصرف این دارو مردد هستید با پزشک یا داروساز مشورت کنید. در مصرف این دارو باید پوست سر تمیز باشد. اگر در هر صورت تازه پوست سر خود را تمیز کرده اید. اجازه بدهید پوست سر کاملا خشک شود. بعد از این دارو استفاده کنید.

مصرف داروی ماینوکسیدیل

 مزایای استفاده از داروی ماینوکسیدیل

 این محلول مثل همه داروها معایب و عوارضی دارد. که مشخص ترین انها عبارتند از:

  • خارش های پی در پی
  • سوزش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب

التهاب و خارش بعد از دو هفته از درمان کاملا از بین می رود. به هر حال در صورتی که این علائم ادامه داشت مصرف دارو را با مشاوره پزشک قطع کنید. یکی از مشکل این دارو این است که برای برخورد با قسمت های از بدن که نیاز به مو ندارد طی اتفاقاتی ناهماهنگ مو در این قسمت رشد خواهند کرد. این مورد بیشتر برای مصرف کننده خانم مشکل ساز است.

بیشتر بخوانید : قرمزی پوست سر و راههای درمان بعد از کاشت مو

 سایر عوارض جانبی بسیار نادر مصرف دارو موضعی یا خوراکی ماینوکسیدیل :

  • تغییرات در قدرت بینایی و تاری دید
  • درد قفسه سینه همرا باسرفه خشک(حالت تهوع، عرق کردن شدید و احساس بیماری یا بی‌حالی عمومی)
  • تکلم یا تعادل بدن، ضعف، سر درد و سرگیجه شدید، سردرگمی و بی‌حسی
  • خون های مرده یا خونریزی پوستی
  •  فشار خون زیاد از حد پایین
  • در نفس کشیدن مشکل ایجاد شود(به ویژه در حالت خوابیده یا لمیده)
  • یکی از نشانه های ان زخم شدن پوست براساس شدت ان  (لایه لایه شدن پوست)
  • سبب تهوع و استفراغ
  • کم شدن میل جنسی
  • تغییرات در رنگ و طول موهای بدن یا صورت
  •  زیاد شدن وزن بدن به میزان2کیلوگرم یا بیشتر از ان
  • زیاد شدن ضربان قلب یا نامنظم ‌شدن تپش قلب
  •  تب، گلو درد همراه با تاول، جوش یا زخم‌های پوستی
  • بی‌حسی یا سوزش دست‌ها، یا صورت
  • ناتوانی و ضعف تمام یا کامل
  • ورم بعضی از نواحی مختلف بدن
  • اسیب دیدن به دلیل طول مدت مصرف دارو
  • ریزش موها به دلیل قطع ان یا طول مدت درمان

 دقت کنید موردی که به ان اشاره شده شامل عوارض جانبی این دارو نیست. شاید عوارض دیگری را به همراه داشته باشد. در صورت از هر گونه عوارضی دیگر با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.

مدیریت مجموعه ستاره ساعی

 طریقه ی استفاده از ماینوکسیدیل

  • مردانی که بالای18 سال هستند باید روزی دو بار از این دارو استفاده کنند.
  • افراد زیر سن قانونی باید زیر نظر پزشک مصرف کنند.
  • زنانی که بالای 18 سال هستند باید روزی یک بار از دارو  به اندازه یک میلی متر استفاده کنند.

 درصورتی که فراموش کرده اید از یک دوز ان استفاده کنند تا زمان دوز دوم نباید از این دارو استفاده کنید. استفاده بیش از حد این دارو عوارضی زیادی دارد. دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید. دور از نور مستقیم افتاب، گرما و رطوبت حفظ کنید. این محصول باید دور از آتش یا شعله باشد. زیرا قابل اشتعال است. اگر در منزل گربه نگهداری می کنید. این دارو برای گربه ها خطرناک هستند و مرگ این حیوان به دست این دارو گزارش شده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)