روش های کاشت مو در جای زخم چگونه انجام می شود.

کاشت مو در جای زخم

بعضی از ما شاید از کودکی تا الان دچار جراحت های بسیاری شده ایم. که جای ان زخم ها هنوز در بعضی از جاهای مختلف بدن وجود دارد وجود. این زخم‌ها بر روی سر، ابروها یا ریش‌ باعث می‌شود. که موهای این قسمت دیگر رشد نکنند. و جای ان تا اخر عمر باقی بماند. ولی این مشکل برای برخی از افراد زیاد خوشایند نیست. و می خواهند با روش های مختلفی جای زخم را بپوشاند. سپس اولین راه حل که برای پوشاند زخم و رشد دوباره موها در این قسمت به فکر افراد می‌رسد. استفاده از داروهای موضعی است که برای پرپشتی مو ارائه خواهد شد.

در واقع بعضی از افراد فکر می کنند این داروها تأثیر در رشد دوباره موها در این قسمت را دارد. اما به مرور زمان واستفاده از این دارو متوجه می شوند که هیچ تأثیری بر رشد موها ندارد و جای زخم مثل روز قبل باقی می ماند. اینجاست برای همه افراد سوال است که چگونه می توانید از این اثر ناخوشایند خلاص شوید و دوباره موهای قبل خود را به دست اورد؟ پاسخ این سوال کاشت مو است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

چرا داروهای پرپشت کننده مو بر روی جای زخم اثری ندارند؟

داروهای بی حسی موضعی یا خوراکی برای پر پشت شدن موها بر روی فولیکول ها تأثیر می گذارند. و نمی توانند دوباره فولیکول های جدید تولید کنند. مشکلات جای زخم شاید ناشی از بخیه  یا شکستگی، سوختگی یا بریدگی باشد دارای بافتی آسیب‌دیده است. در کل پوست این قسمت صدمه دیده و به جای ان پوست جدیدی تولید شده ولی ویژگی های پوست قبل را ندارد. البته ریشه موهای موجود در این قسمت نیز تحریک و صدمه دیده اند. به همین خاطر هست که هیچ موی جدیدی در ان قسمت رشد نخواهد کرد.

با توجه به این مشکل میزان فولیکول های بدون عیب در قسمت زخم یا بسیار اندک است. یا اصلا وجود ندارد. در اخر داروهای بی حسی نمی تواند. بر روی این قسمت اثر بگذارند. راه‌حل پوشاندن جای زخم و رشد مجدد موها این که فولیکول‌های جدیدی که قابلیت رشد دارند و می‌توانند باعث شکل‌گیری موهای جدید در ناحیه شوند. در آن قرار داده شوند. این همان مرحله است که در ان کاشت انجام می شود. و به همین خاطر می توان گفت که تنها راه برای رشد دوباره موها در جای زخم کاشت مو است. در اخر باید بدانید کدام روش کاشت برای این قسمت مناسب است.

آیا همواره کاشت مو در جای زخم بهترین گزینه است؟

در برخی از افراد کاشت مو بر روی جاهای زخم جواب داده و این افراد را به نتيجه دلخواه خود رسانده است اما این روش برای همیشه یک راحل مطمئن و تضمینی نیست و قبل از انجام این روش باید بررسی های لازم را انجام داد. با توجه به این مشکل لازم است بدانید پزشک در جلسه یا جلسات قبل از کاشت متقاضی را از نظر موضوعات زیر مورد بررسی قرار دهد و از این مطمعن باشد که کاشت برای این نوع افراد مناسب است. 

وجود بیماری‌های زمینه‌ای

در روش های گوناگون کاشت مو وجود بیماری های زمینه ای از جمله:دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و… شاید سبب شود که فرد گزینه مناسبی برای این نوع کاشت مو نباشد. با توجه به این مشکل نمی توان کاشت مو را در جای که زخم وجود دارد انجام داد. یک نوع از بیماری های که موجب می شود فرد به طور کلی از این نوع روش کاشت مو خودداری کند یک نوع بیماری به نام لوپوس اریتماتوزیس است. که بر روی پوست فرد تأثیر می گذارند. و سبب ایجاد زخمی به نام الوپسی می شود.

ایجاد این بیماری موجب خواهد شد که زخم های بیشتری در این قسمت بوجود اید. این نوع زخم به پوست صدمه وارد می کند. به همین خاطر نمی توان با عمل کاشت مو جای زخم را از بین برد. البته اگر بیماری حداقل دو سال قبل از کاشت مو غیرفعال شده باشد. و در این دوره هیچ مشکل مشاهده نشده باشد می توان کاشت را انجام دهید.

خون‌رسانی مناسب در محل زخم

اگر جراحت در دوران زخم بسیار بیشتر شده باشد. در نتیجه عروق خونی این قسمت از بین رفته اند. یا صدمه جدی می بینند. به همین خاطر گردش خون در این قسمت زخم بسیار ضعیف به نظر می رسد. در اخر فولیکول های کاشتی برای زنده ماندن و رشد نیاز به تقویت بسیاری دارند. که توسط جریان خون به انها می رسد. در نتیجه اگر عروق خونی در این قسمت سالم نباشد. نمی تواند خون تازه به فولیکول های تازه کاشته شده برسانند. یا شاید کاشت مو درجای زخم با شکست مواجه شود. در چنین مواردی اغلب پزشک کاشت مو را به افراد توصیه نمی‌کند.

مقدار ضخامت پوست در ناحیه زخم

یکی از موارد مشخص که یک فرد را به گزینه مناسب برای کاشت مو در جای زخم آماده کند. یا ان را از لیست این روش کاشت حذف کند. ضخامت پوست کامل در قسمت زخم است. شاید افراد در این قسمت چند بار دچار این جراحت شده باشد. که این مشکل سبب می شود. پوست قسمتی از زخم بسیار سفت شده و در این مواقع دسترسی کامل به عروق خونی با مشکل جدی مواجه می شود. علاوه بر این وجود گوشت اضافه در ناحیه زخم نیز مشکلاتی برای کاشت مو به وجود می‌آورد.

در این روش پزشک می تواند پوست این نواحی را برای دسترسی راحت تر برای عروق خونی لایه برداری انجام دهد. یا ان را بتراشد. اما اگر پوست بیش از حد تصور ضخیم باشد. یا حساسیت سلول های پوستی در قسمت زخم به حدی شدید باشد. که برش این ناحیه و برداشت لایه‌های اضافی پوست ایجاد و باعث جراحت‌های گسترده‌تری شود. امکان این کار وجود نخواهد داشت. پوست اسکار در همه افراد بسیار ظریف و اسیب پذیر است. به حدی که نمی تواند یک فولیکول را در خود نگه دارد. و موقعیت کافی برای نگهداری از ان و شکل گیری موهای جدید را فراهم می کند.

به همین خاطر که بعضی از فولیکول های کاشتی در این قسمت از بین می رود. یا امکان صدمه را دارد. در اخر به رشد خود ادامه نمی دهند. در این روش پزشک با وجود راهکار هایی می تواند ضخامت پوست را کمی بالاتر ببرد. برای کاشت اماده کند. ولی در اخر باید بررسی شود که ایا می توانید از این راهکار استفاده کنید یا نه.

بررسی سابقه جراحی مغز

در افرادی که سابقه جراحی مغز دارند. یک صحفه کاملا فلزی در قسمت جراحت وجود دارد. در واقع زخم های ایجادی در این نوع افراد به‌ منظور قرار دادن همین صفحه به وجود آمده است. این صحفه فلزی خود به خود نمی تواند جلوی کاشت مو را بگیرد.

اما در بعضی از مواقع مشاهده شده است. که پیوند موی طبیعی در محلی که این صفحه قرار دارد با عفونت بسیار زیادی همراه خواهد شد. قبل از انجام کاشت مو پزشک برای اطمینان حاصل از افراد یک آزمایش کلی از انها خواهد گرفت. درصورتی‌که هریک از این عوامل مشاهده شد که ریسک کاشت مو در این ناحیه را افزایش می‌دهد و پزشکان با استفاده از راه های جایگزینی مانند پروتز مو، میکروپیگمنشن و… را به متقاضیان پیشنهاد می‌کنند.

کدام روش کاشت مو برای پوشاندن جای زخم مناسب است؟

امروزه روش های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد. که در هر کدام از این روش ها فولیکول ها با روش های گوناگون برداشته می شود. تلاش برای روش های اصلی کاشت مو این است. که فولیکول های تازه برداشتی کمترین صدمه را ببینند. تا بتوانند قسمت کاشت را به خوبی پوشش دهند. طاسی، کم پشتی را به خوبی برطرف‌ کنند. در این میان یکی از بهترین روش‌های کاشت مو روش FUE است. روش های کم تهاجمی در بسیاری از افراد نتیجه رضایت بخشی داشته است. موجب برطرف کردن ریزش مو و ایجاد موهایی پرپشت و جذاب برای همیشه شده است.

مطالعات در مورد کاشت مو در جای زخم وجود دارد که روش FUE برای این روش بهترین گزینه است. و با کمترین خطر می تواند جای زخم را بهتر کند. و یا باعث رشد مجدد در این قسمت شود در روش FUE فولیکول‌ها به‌صورت دانه‌ دانه و با استفاده از ابزاری ظریف و دقیق به نام پانچ برداشته می‌شوند. به همین دلیل آسیب بسیار کمی می‌بینند. در این صورت باعث می شود. زخم های در قسمت برداشت بیشتر شود.

بیشتر بخوانید : کاشت مو برای بیماران قلبی و ضرورت مشاوره قبل از عمل

جای اسکار باقی مانده در این ناحیه به صفر درصد برسد. کاشت مو به این روش لازم است که فرد بانک موی قوی داشته باشد. تا بتواند از فولیکول های تازه برداشتی برای پر کردن جای زخم در صورت و درخواست فرد برای سایر بخش‌های سر که دچار طاسی شده‌اند استفاده کرد. در این روش متخصص فرد را به مشاوره دعوت می کند تا قبل از کاشت متقاضی برای پیدا کردن بانک مو مورد بررسی قرار گیرد. و محل برداشت مو و خط کاشت مو را به‌طور کامل مشخص می‌کند.

در روز عمل فولیکول ها به شکل دانه ریز و با شکاف های به اندازه یک میلی متر از محل برداشتی بیرون می روند. و فولیکول‌های استخراجی در محلول خاصی که به‌ منظور تقویت آن‌ها طراحی شده قرار می‌گیرند. و بعد از مدتی در محل مورد نظر کاشته می‌شوند. در این روش جای اسکار وجود ندارد و درصد موفقیت ان در قسمت زخم از بقیه روش ها بیشتر است. این روش عوارض کمتری دارد. در تجربه این نوع افراد که موهای تازه کاشتی در قسمت زخم می تواند این ناحیه را پوشش دهند.

هزینه‌های کاشت مو در جای زخم چقدر است؟

توجه کنید کاشت مو در جای زخم باید توسط روش FUE انجام شود. هزینه مختصری این روش مشابه با کاشت مو معمولی با این روش خواهد بود. بنابراین نوع پوست و بافت ان بر روی هزینه تأثیر زیادی دارد. اگر بر روی پوست این قسمت عملیاتی  مورد نیاز باید قبل از کاشت مو انجام شود. در این صورت باید هزینه زیادی برای کاشت مو پرداخت کنید. عمق زخم از دیگر شرایطی که باید در زمان هزینه کاشت مو در نظر گرفت.

در صورتی که عمق زخم بیشتر باشد شاید نیاز به کارهایی مانندفلاپ پوست سر یا گسترش آن وجود داشته باشد. تا پوست برای پذیرش فولیکول‌ها آماده شود. همه این کار ها هزینه کاشت را بیشتر می کند. به علاوه این کارها موارد که در کاشت مو لازم است. از جمله دستمزد جراح، محل کلینیک، آزمایش‌ها و معاینات لازم برای تشخیص کاندید مناسب و اطمینان از سلامت عمومی فرد، نوع و کیفیت دستگاه‌های کلینیک و گستردگی محل کاشت نیز بر روی هزینه‌ کاشت تأثیر زیادی دارد.

آیا کاشت مو در جای زخم دارای محدودیت سنی است؟

کاشت مو در جای زخم از سن قانونی به بالا امکان پذیر است. البته باید این کار را پزشک و متخصص نیز بررسی کنند. اگر فرد نشانه از ریزش مو داشته باشد. بهتر از تا سن 25 سالگی اقدام انجام ندهد. و کاشت مو در محل زخم را در کنار کاشت مو در سایر نواحی انجام دهد. چرا که قبل از این سن ریزش مو هنوز متوقف نشده است. باید ثابت باشد و این موجب می شود موهای حساس قسمت زخم ریخته شود.

آیا موهای کاشته شده در نهایت کاملا طبیعی و پرپشت خواهند شد؟

موهای کاشتی که در محل زخم انجام می شود. کاملا طبیعی است و در این صورت نتیجه ان طبیعی خواهد بود. اگر دوست دارید بدانید که آیا نتایج کاشت مو در این ناحیه کاملا شبیه به کاشت در سایر قسمت‌های سر است، باید بگوییم که نه دقیقا. در کل صدمه دیدگی بافت پوست درقسمت جراحت و کمتر شدن جریان خون  در این قسمت سبب می شود. که فولیکول های تازه کاشتی مثل این قسمت به رشد خود ادامه ندهد. اما صدرصد نتیجه ان کاملا طبیعی است.

حتی بعضی از افراد جای زخم را پیدا نمی کند. پزشک در تلاش است که قسمت های از کاشت که بافت ان اسیب ندیده اند با فولیکول های کافی در این قسمت کاشته شود. تا در حین بلند شدن موها ناحیه زخم را بپوشاند. در این صورت متقاضیان صاحب موهای پرپشت و یکدست خواهند شد و وجود زخم در در سر ان ها اصلا احساس نمی شود.

بهترین محل برای کاشت مو در جای زخم کجاست؟

چیزی که قبل از جای زخم و کاشت اهمیت دارد. معاینات پزشکی است. که باید حتما صورت گیرد. پزشک متخصص باید تجربه کافی داشته باشد.  که این افراد گزینه مناسب برای کاشت در این قسمت هستند یا نه.  با توجه به این مشکل پیدا کردن کلینیک مناسب که در داخل مرکز باید پزشک حتما در این زمینه تجربه کافی داشته باشد و دستگاه یا تجهیزات این کلینیک باید کاملا مدرن باشد.