پوست و مو و مراقبت از آن

پوست و مو

سلامت پوست و مو و حفظ زیبای ان یکی از دغدغه های بسیاری از افراد شده است. زیرا نقش مهمی در زیبایی دارد. در نتیجه یکی از مشکلات امروزه افراد رسیدگی به پوست و مو است و در بحث ها بعدی به بحث پوست مو می پردازیم.

در دوران گذشته بشر به دنبال پوست و مو و زیبای ظاهری بوده و تا امروز نیز این روند ادامه دارد. زیبایی پوست و مو در هر فرد متفاوت است. چرا که بستگی به پوست شخص دارد. که پوست خشک یا چرب یا طبیعی و یا همه موارد را داشته باشد. ولی بعضی از قسمت های پوست متفاوت است.

تمیز وخشک نگه نداشتن پوست و مو

مراقبت از پوست و مو

یکی از دارایی های همه افراد سلامت بدن است. که مهم ترین دارایی است.  افراد زیادی به ان اهمیت نشان نمی دهند. در نتیجه بعضی مواقع دچار مشکلات جبران ناپذیری می شوند. برای مراقبت از پوست و مو چند عادت غلط را ترک کنید تا پوستی سالم داشته باشید.

تمیز و خشک نگه داشتن پوست و مو

باید روزی دو بار شسته شود. تا پوستی تمیزی داشته باشید. و بعد از شستشو نباید پوست خشک بماند. که در این صورت خشکی پوست باعث می شود که پوست نتواند راحت نفس بکشد. به دنبال کرم مرطوب کننده مناسب باشید. از مارک های معتبر استفاده کنید.

اگر پوست تان چرب به نظر میرسد و مایل نیستند به خاطر پوست چربی که دارید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید صورت پوست شما پوسته پوسته می شود. افراد که پوست چرب دارند باید حتما بعد شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنند. تا پوست لطیف و نرم داشته باشید.

حفظ سلامت پوست در برابر اشعه خورشید

با گذر زمان اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث اتفاقات زیادی در پوست می شود.

  • کک و مک یا لکه های سن
  • بافت خوش خیم
  • چین چروک

در واقع بسیاری از بیماری ها مانند سرطان پوست که با ایستادن در برابر نور خورشید ایجاد می شود. برای قرار گرفتن در مقابل اشعه خورشید زمان تعیین کنید.  حتما قبل از بیرون رفتن از کرم زد افتاب SPF30 استفاده کنید.

راه های مراقبت از پوست و مو

  • روزی دو بار ان را بشویید.
  • از اصل بودن محصولات آرایشی مطمئن نیستید از ان استفاده نشود.
  • اگر مایل هستید پوستی روشن و شفاف داشته باشد یک قطره روغن زیتون یا کرم نرم کننده بدن به مرطوب کننده روزانه تان اضافه کنید.
  • می توانید از روغن نارگیل و روغن بچه برای اصلاح استفاده کنید.
  • وازلین را به عنوان کرم به همه جای بدن استفاده کنید.
  • برای خواباندن پف چشمهای خسته تان از چای سبز استفاده کنید.
  • از پورۀ آووکادو، ماست، شکر یا عسل به عنوان یک ماسک طبیعی پوست صورت استفاده کنید.
  • می توانید ویتامین E را به عنوان مرطوب ­کننده برای پوست و مو بکار ببرید.
پوست و مو و روش های مراقبت از آنها

چگونه از پوست های چرب مراقبت کنیم

مرطوب کننده های که از بیرون تهیه می کنیم شاید روی پوست تأثیرات مختصر بگذارد و تا حدی خیال ما را راحت می کند اما نباید از تأثیرات مهمی که تغذیه روی سلامت پوست میگذارد غافل شد . چون مرطوب کننده ها خاصیت گذرا دارند که با قطع کردن ان ها پوست دچار اسیب می شود. پس از تغذیه سالم به عنوان بهترین راه غافل نشوید.

نکات موثر در جهت مراقبت از مو و زیبایی ان ها

موها را زیاد نشویید تا موهای چرب و خشک نداشته باشید. شستسوی زیاد موها سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر می شود. تخم مرغ را برای زیباتر شدن موی سر استفاده کنید.

زرده ی تخم مرغ باعث مرطوب شدن و از خشکی موی سر جلوگیری می کند. سفیده تخم مرغ از مو های چرب نگهداری می کند. ماست بیست دقیقه بر روی موها بماند بعد بشویید که باعث مرطوب شدن موها می شود.

برای این که چربی های پوست سر تمام شود از ترکیب ابلیمو و روغن زیتون برای ماساژ استفاده کنید چون ابلیمو چربی های پوست را حذف خواهد کرد و روغن زیتون برای تقویت موها لازم است.

برای فرفری و وز وزی موها از آووکادو برای تقویت و مراقبت موی اسیب دیده استفاده کنید. آووکادو را کمی پودر کنید و با ماست و سس مایونز و تخم مرغ مخلوط کرده و به عنوان ماسک مو به مدت 20 دقیقه موی سر را با ان ماساژ دهید.

ماساژ مو باعث تقویت و رشد موها خواهند می شود. از شانه کردن زیاد موها در هنگامی که مرطوب است پرهیز کنید. چون موها شکننده می شوند. پس بگذارید مو ها با روش طبیعی خشک شوند تا از شدت اسیب کاسته شود.

مراقبت از پوست و مو

رشد موهای دوباره را با اب چغندر تقویت کنید

داشتن موی بلند و طبیعی ارزوی هر خانمی است. برای داشتن موی طبیعی استفاده از تقویت کننده های طبیعی مانند اب چغندر که دارای ویتامین، مینزیم، فسفر است استفاده شود. همچنین از سبزیجات و میوه ها و نوشیدنی های طبیعی استفاده کنید.

اب برای سلامتی موها و تقویت رشد دوباره ان کمک می کند و باعث زیبایی پوست می شود. ماسک جهت تقویت موها و مراقبت ان، مو و پوست شما در اثر عوامل زیادی مانند اب هوای نامناسب دچار اسیب می شود.

می توانید از شیر سویا در ماسک های خانگی استفاده کنید که پروتئین بیشتری دارد. برای تقویت مو و سفید شدن پوست کمک خواهد کرد. برای تهیه خمیر نارگیل روغن نارگیل را در ماکروفر گذاشته و بعد از 20 دقیقه خمیر بدست امده را روی سر گذاشته و با ان ماساژ دهید. بعد از چند دوری مصرف تأثیرات ان را مشاهده خواهید کرد.

همچنین از جوش شیرین به علت دارا بودن خاصیت ضد میکروبی می توانید به عنوان یک شامپوی طبیعی از استفاده کنید. بهترین نرم کننده برای موها استفاده از سرکه سیب ارگانیک همراه با عسل طبیعی است. برای روشنی و شفافیت مو می توانید از مخلوط سرکه سیب ارگانیک با اب به میزان یک چهارم سرکه با یک لیوان اب استفاده کنید.

روش صحیح شستشو پوست و مو

برای موهای معمولی یک بار سشتشو در روز کافی است. اما برای موهای چرب قضیه متفاوت است. برای این نوع موها باید از شامپو های مخصوص چربی مو استفاده کرد.

البته با بالا رفتن سن این چربی ها کم شده و در اکثر مواقع باعث شوره سر می شود. برای درمان ان تا جایی که ممکن است به متخصص پوست مو مراجعه کنید. تنها شستن ساقه ی مو برای تمیز سر کافی نیست زیرا بعضی ها بر این باور هستند که فقط شستن ساقه مو کافی است. در صورتی که پوست سر چرب است و حتما احتیاج به شستشوی صحیح دارد.

استفاده بعضی از نرم کننده ها

استفاده از شامپو های چند منظوره ی باعث تمیزی و نرمی مو خواهد شد. و هم مو اسیب دیده را ترمیم و از اشعه مضرر UV جلوگیری خواهد کرد.

مصرف مواد شیمیایی بر روی موهای سر

عوامل محیطی مانند الودگی هوا و اشعه مضر خورشید به اندازه کافی باعث اسیب رسیدن به مو ها می شود. پس باید کمتر از مواد شیمیایی استفاده کرد. زیرا باعث شکننده مو و ضعیف شدن انها خواهد شد.

چه مکمل های برای پوست و مو لازم است.

مکمل های زیادی بر سالمت پوست تأثیر میگذارد. مانند ویتامین A که باعث ترمیم سطح غشای پوست می شود. و در برابر ویروس ها، باکتری های مضر محافظ می کند. از پوسته پوسته شدن و کک و مک جلوگیری می کند. اگر کلسیم زیاد از حد تصور افزایش پیدا کند. موجب پیری زود رس و باعث سرطان پوست می شود.

ویتامین C در برابر دردها و زخم های زایمان مبارزه و برای پوست مو الزم است. روغن ماهی امگا3 دارد. ولی امگا3 به رطوبت رسانی پوست و مو کمک میکند. استخوان ها را محکم می کند. مکمل های هیالورونیک باعث ابر رسانی به پوست خواهد شد