رنگ کردن مو ها و عوارض جانبی آن

رنگ کردن موها

رنگ کردن موها به ظاهر و صورت فرد جذابیت و زیبایی می بخشد . رنگ کردن می تواند ظاهر فرد را کاملا تغییر دهید . این کار تنها چیزی است که کاملا ظاهر ادم رو به طرف تغییر می برد. در اخر کار دشواری نیست و به راحتی می توانید ان را انجام دهید و از تکنیک های مختلفی برای رنگ کردن استفاده می شود. اگر در هر صورت رنگ کرن موها با دقت کامل انجام گیرد و مداوم ان را تکرار کنید باعث اسیب زدن به موها می شود و اثر ناخوشایندی برای موها ایجاد می کند.

در میان رنگدانه های طبیعی موهای خود و مواد شیمیایی استفاده شده در رنگ و موادی که در ان وجود دارد به نام پراکسید و آمونیاک است که به موها اسیب می زند. این کار معمولا با مشکل همراه است. برای کمتر شدن عوارض رنگ کردن مو می توانید با روش های خانگی و طبیعی ان را جایگزین کنید که عوارض جانبی با خود به همراه ندارد.

انواع عوارض رنگ کردن موها

  • واکنش های آلرژیک
  • ملتحمه
  • آسم
  • تأثیر بر بارداری
  • بد حالت شدن موها
  • سفیدی موه

آسم

این علائم در اثر بوی رنگ های شیمیایی به وجود می اید که آلرژیک را شدید تر می کند. بوی مواد شیمیایی در اثر رنگ کردن مداوم موها باعث سرفه، خس خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی در گلو و تشدید حملات آسم می شود.

سفیدی موه

رنگ موهای شیمیایی اگر به طور دائم از ان بهره ببرید علاوه بر عوارضی مانند خشکی پوست و بد حالتی موها تأتیر زیادی بر روی فولیکول ها و رنگ دانه موها می گذارند با این کار موهای سفید بیشتر از موهای سیاه در سر بوجود می اید که مجبور به رنگ کردن انها می شوید.

بدحالت شدن موها

برخی از این رنگ ها در داخل ان موادی به نام آمونیاک و پر اکسید وجود دارد. هر دو مواد به موهای شما اسیب می زنند اولی یعنی امو نیاک باعث شکسته شدن ساقه مو می شود ولی پر اکسید کم کم رنگ موهای طبیعی را از بین می برد. استفاده زیاد از حد از مواد شیمیایی به موها اسیب جدی وارد می کند.

تأثیر بر بارداری

رنگ کردن در دوران بارداری نه تنها بر روی مادر اثر نامطلوب می گذارد بلکه بر روی نوزاد داخل شکم مادر هم اسیب جدی وارد می کند و دچار آلرژیک در نوزاد می شود.

ملتحمه

رعایت نکردن نکات قبل از انجام رنگ کردن موها با مواد شیمیایی شاید موجب اسیب زدن به قسمت های حساس صورت شود. در برخی از موارد هنگام رنگ کردن موها اگر با چشم برخورد کند موجب ملتهب یا ملتحمه یعنی قرمزی چشم می شود.

واکنش های آلرژیک به رنگ کردن موها

یکی از عوارض های دائم هنگام رنگ کردن  موها آلرژیک است. اگر چه این عوارض یعنی آلرژیک شاید در برخی از افراد وجود داشته باشد. معمولا رنگ های دائم مو امروزه به نام پارافنیلن دی آمین(یعنی الرژیک سخت) شناخته شده است. اما برخی افراد که از شرایط پوستی نامناسب مانند اگزما و پسوریازیس رنج می برند حتما از رنگ کردن موها پرهیز کنند. زیرا این کار می تواند باعث عوارض های مانند خارش، سوزش پوست، قرمزی یا تورم در پوست سر یا مناطق دیگر حساس مانند صورت و گردن شود.

بیشتر بخوانید : ریزش مو با شامپو ارتباطی دارد؟

بهترین روش های مراقبتی برای جلوگیری از عوارض رنگ کردن موها

بعد از رنگ کردن موهای خود نباید اولین روز به حمام بروید باید حتما 3 الی 4 روز صبر کنید بعد به حمام بروید زیرا منافذ پوست کاملا باز است و به موها و پوست سر اسیب جدی وارد می شود. در کل نباید موهای خود را زیاد بشویید. با این کار به نگه داشتن رنگ موها و تحریک پوست سر و چرب شدن بیشتر ان یا خشک شدن در بعضی افراد پیشگیری می شود. اولین مرحله بعد از رنگ موها که اهمیت زیادی برای فرد دارد انتخاب شامپوی معتبر بدون سولفات و نرم کننده بسیار مهم است که علاوه بر نگه داشتن رنگ مو به خشک شدن موها و بی روحی انها کمک می کند.

برخی افرادبعد ازرنگ کردن موها باید در شیوه حمام کردنشان احتیاط لازم را به کار ببرند. اگر  ازاین دست از افراد هستید که با اب داغ حمام کردن را دوست دارید باید حتما بدانید این شیوه برای موهای رنگ شده مفید نیست و عوارض زیادی به همراه دارد. بهترین کار در شستشوی موهای رنگ شده  با آب ولرم رو به گرم و بعد آبکشی با آب سرد است تا منافذ کاملا بسته شود. بعد از رنگ کردن موها نباید به استخر بروید چون کلر موجود در استخر باعث اسیب زدن به موهای رنگ شده می شود.

زیرا مواد شیمیایی داخل ان موجب تغییر رنگ در موها می شود. ماسک های موی سر معتبر باعث کمتر شدن خشکی موها بعد از رنگ کردن و دیگر اسیب های احتمالی است که در نبودن رطوبت موها موثر است.

بیشتر بخوانید : روغن مورد برای مو چیست و مزیت و فواید آن چه گونه است

امن ترین راه ها برای کاهش عوارض رنگ کردن موها

یکی از راهکارها برای کمتر رساندن اسیب به موهای رنگ شده و تغییر رنگ ان حتما از ماسک های طبیعی استفاده کنید. گزینه های طبیعی شاید در نتایج نسبت به مواد شیمیایی و صنعتی ضعیف تر باشند ولی در کل انها جایگزین خوبی بعد از رنگ کردن موهای دائمی است و به موها یک استراحت کوتاه برای سلامتی موها به شما هدیه می دهد. که این ماسک ها عبارتند از:

  • لیمو وعسل
  • گردو
  • حنا
  • آب چغندر و هویج
  • قهوه یا چایی تازه دم کرده

حنا

حنا گزینه خوب و طبیعی برای رنگ کردن موها و مناسب است. که از گذشته تا الان از ان بهره  برده اند. پودر حنا و اب را با هم ترکیب کنید اگر مایل بودید موهای نرم و لطیف داشته باشید به ان کمی روغن نارگیل اضافه کنید و بر روی موها بمالید و بعد ان را بشویید.

لیمو و عسل

از این ترکیب بیشتر امروزه در دوره سرما خوردگی از ان بهره می برند. ولی برای روشنی موها بسیار موثر است البته اگر می خواهید نتایج مثبت از ان بگیرید باید به طور مداوم ان را تکرار کنید. این ماسک را به میزان مساوی مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و به وسیله گرمایشی ان را کاملا خشک کنید. بعد از چند جلسه تکرار نتایج ان قابل مشاهده است.

گردو

اگر در فصل تابستان می خواهید گردو برداشت کنید یا بخرید به هیچ عنوان پوسته ان را دور نریزید. اگر می خواهید از دست موهای سفید خلاص شوید این روش کاملا طبیعی را امتحان کنید و بعد ازگذشت چند ساعت موهای خود را با اب ولرم بشویید.

قهوه یا چایی تازه دم کرده

این ماسک می تواند موهای شما را کاملا تیره کند. اگر برخی افراد می خواهند موهای تیره داشته باشند می توانند قهوه یا چایی را دم کنید این ترکیب را با خود به حمام ببرید و ان را بر روی موای خود بریزید و بگذارید در هوای ازاد کاملا خشک شود تکرار مداوم این کار نتایج خوبی به همراه دارد.

آب چغندر و هویج

این دو محصول را به نسبت سه به یک کاملا مخلوط کنید و موهای خود را باید با این ترکیب ماساژ دهید بعد یک ساعت ان را با اب ولرم بشویید.

‫0/5 ‫(0 نظر)