گرافت مو چیست؟ طریقه ی برداشت آن چگونه است؟

گرافت مو برای کاشت موی سر

گرافت در پزشکی برای تعریف قطعه‌ای از بافت زنده که از بدن خارج می‌شود، استفاده می‌شود. این گرافت‌ها پس از خروج از جای اصلی خود، در قسمت دیگری از بدن برای ترمیم قرار می‌گیرند. به عبارتی گرافت در معنای خود فقط به گرافت مو محدود نمی‌شود. گرافت در قسمت های مختلف در علم پزشکی مانند:

  • ترمیم پوست در اثر سوختگی
  • ترمیم پستان پس از بهبودی سرطان
  • یا ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده در اثر تصادف یا ضربه

استفاده می‌شوند. به عبارت بهتر استفاده از گرافت‌ها در زیبایی فرد نقش بسیار موثری دارند.

گرافت مو، با توجه به موهای خود و دیگران به سادگی متوجه خواهید شد که چه تعداد تار مو در یک نقطه روییده شده است. برای دقت بیشتر می توانید از ذره بین نیز استفاده نمایید. به وضوح این موضوع که موها به صورت تک شاخه الی چند شاخه از پوست خارج شده اند را مشاهده کنید. بنابراین پیاز آن ها نیز در یک ناحیه قرار دارد.

به این دسته های چند تایی مو که در یک نقطه روییده اند اصطلاحا گرافت مو می گوییم. حدودا شامل یک الی چهار تار مو می شوند. علاوه بر تار های مو شامل شبکه عروقی عصبی و غدد چربی پوست و باف پیوند خورده به موها و عضله ارکتور پیلای که به آن ماهیچه راست کننده مو نیز می گویند. از همه مهم تر پیاز مو می باشد.

گرافت مو یک واحد نیز می باشد. برای شمارش موهای جا به جا شده در عمل کاشت مو از آن استفاده می شود.

گرافت مو

زنده نگه داشتن گرافت مو

نکته مهم در پیوند و کاشت مو این است که گرافت مو را از زمانی که برداشت میشود و تا وقتی کهپیوند زده میشود. باید سالم و زنده نگه داشت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که بسیار شکننده و آسیبپذیر است و اگر نگهداری نامناسب صورت گیرد خیلی زود از بین می‌رود. بازه زمانی گرافت موی سالم 16 دقیقه در محیط خشک است و بیشتر از آن نمیتواند سالم بماند. بنابراین برای افزایش این زمان لازم است که آن‌ها را در یک محلول مایع مانند آب‌نمک نگهداری کرد.

همچنین سرد نگه داشتن واحدهای فولیکولی می‌تواند از وارد شدن آسیب به آن‌ها جلوگیری کند. عامل موثر دیگر در طول عمر گرافت مو، اکسیژن است. زمانی که واحدهای فولیکولی از ناحیه اهداکننده جدا می‌شوند، اکسیژن آن‌ها از دست خواهد رفت. اگر فرایند اکسیژن‌رسانی به این واحدها به‌سرعت انجام نشود، دیگر نمی‌توان از این گرافت‌ها انتظار عملکرد صحیح داشت.

گرافت مو و فولیکول مو و دانستن این دو مورد چیست؟

گرافت مو در واقع پیوند یک فولیکول یا واحد فولیکولی به پوست سر با استفاده از جراحی است. یک تار مو به صورت فردی را فولیکول مو می‌نامند. هر واحد فولیکولی نیز از یک تا ۴ فولیکول مو را در خود جای می‌دهد.

زمانی که صحبت از ۱۰۰ گرافت مو می‌شود، این مجموعه حداقل شامل ۱۰۰ واحد فولیکولی است. بنابراین به طور طبیعی این مجموعه می‌تواند ۱۰۰ تا ۴۰۰ فولیکول یا تار مو را به شما اضافه کند.

از هر فولیکول مو تنها یک مو رشد نمی‌کند. فولیکول مو درواقع محلی است که مو از آنجا می‌آید و در زیر پوست قرار گرفته است. یک فولیکول می‌تواند زمینه رشد یک تا ۴ تار مو را به وجود آورد که به آن‌ها واحد فولیکولار می‌گویند

علت دانستن تفاوت میان فولیکول مو و گرافت مو، این است که شما را در برابر کالاهبرداران نجات می‌دهد که با توجه به بازی کلمات برای دریافت هزینه های بیشتر از این موضوع استفاده می کنند. مثلا درحالی‌که پزشک تنها ۱۵۰۰ گرافت مو از شما برداشت کرده است، هزینه‌ای معادل ۶۰۰۰ گرافت را از شما خواهد گرفت. به عبارت بهتر در این مورد شما هزینه واحدهای فولیکولی را خواهید پرداخت.

نحوه برداشت

پزشک باید در برداشت از بانک مو دقت کافی را به خرج دهد که کیفیت از بین نرود. بنابراین برداشت گرافت مو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رابطه مستقیم با تجربه و تخصص پزشک دارد.

در غیر این صورت ممکن است گرافت مو آسیب ببیند و از دست برود.

متخصص پس از مشاهده بانک موی شما و جلسه مشاوره اولیه می تواند به سادگی محاسبه کند که چه تعداد برای جا به جایی و کاشت نیاز است. به طور مثال اگر پزشک به شما بگوید که برای عمل حدود نیاز به برداشت ۱۵۰۰ گرافت و کاشت آن می باشد. یعنی چیزی حدود ۴۰۰۰ تار مو برای شما کاشت می‌شود

اهمیت گرافت مو در کاشت مو 

یکی از کلیدی‌ترین عامل‌ها در کاشت مو می‌باشد. هرچه سالم تر باشد کیفیت موی کاشته شده بیشتر می‌باشد. گرافت مو را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلیل بر ماندگاری کاشت مو دانست.

  • نگهداری در آب: پس از استخراج گرافت‌ها تا 16 دقیقه در محیط سالم و خشک زنده می‌مانند. برای جلوگیری از آسیب، آن‌ها را در محلولی نمک مانند نگه داری می‌کنند.
  • دمای پایین: طبق مطالعات گرافت‌ها در دمایی پایین به زنده می‌مانند.
  • اکسیژن: هنگامی که گرافت‌ها از ناحیه خود جدا می‌شوند، اکسیژن از آن‌ها گرفته می‌شود. نبود اکسیژن باعث تحلیل و در نتیجه مرگ گرافت خواهد شد.