ویتامین برای تقویت و رشد مو

پروتئین و ویتامین برای رشد مو
پروتئین و ویتامین برای رشد مو

ویتامینها و مواد معدنی تاثیر مستقیمی بر رشد و نمو فولیکول مو دارند. در واقع یکی از نکات مراقبت از مو مصرف درست و صحیح مواد آلی مغذی و مولتی ویتامین برای رشد مو است. این مسئله بسیار اهمیت دارد. خصوص در دنیای امروز که متاسفانه بسیاری از مردم جهان در کشورهای در حال توسعه و یا کشورهای فقیر جهان دچار فقر غذایی و کمبود مواد مفید در بدنشان هستند.

متاسفانه یکی از دلایل ریزش مو در زنان و ریزش مو در مردان، عدم تعادل و یا میزان نامناسب ویتامینها و مواد پروتئینی لازم است. بطوری که بسیاری از این مواد در صورتی که بدن دچار کمبود و یا برعکس میزان بیش از حد آنها باشد. می تواند به مرور زمان منجر به کم پشت شدن و ریزش مو شود.

نقش مولتی ویتامین برای رشد مو

به این مسئله حتما توجه داشته باشید. هم کمبود مواد مغذی و ویتامینها و هم مصرف بیش از حد آنها برای رشد مو مضر است. در واقع یکی از راه های کمک به پر پشت شدن مو مصرف درست و به اندازه مواد پروتئینی و همچنین ویتامین ها است.

وجود این مواد در بدن انسان کمک بزرگی به رشد موهای سر می کند. حتی می توان به این ترتیب از ریزش موهای سر و یا ابرو پیشگیری و جلوگیری کرد. به همین جهت برای پیشگیری از ریزش مو از طریق مصرف مناسب ویتامین ها و مواد غذایی مفید برای بدن، هر یک از آنها و نقشی که در رشد و تقویت مو سر دارند را به ترتیب بررسی می کنیم:

ویتامین آ (Vitamin A) :

ویتامین A یکی از بهترین و مفیدترین منابع غذایی برای مو اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه در بسیاری از میوه ها و مواد غذایی و لبنی این ویتامین یافت می شود.

ویتامین A از خشک شدن پوست سر تا حد زیادی جلوگیری می کند و با مرطوب نگه داشته شدن آن کمک بزرگی به حفظ ریشه موها می کند. البته یکی از ویتامین هایی است که در مصرف آن باید دقت کرد چرا که هم کمبود آن و هم مصرف بیش از حد آن هردو می تواند منجر به ریزش و از دست دادن موهای سر بشود. به همین جهت در مصرف آن باید دقت کرد.

خوشبختانه با مصرف بسیاری از لبنیات، میوه ها و گیاهان می توانید این ویتامین را به بدن خود برسانید. از جمله: ماست، شیر، تخم مرغ، هویج، اسفناج، کدو تنبل، سیب زمینی.

ویتامین ب (B-Vitamins) :

این ویتامین ها جزو مهمترین  ها برای مو هستند. کمبود آنها می تواند موجب از دست دادن و ضعیف شدن موهای سر شود. به دلیل تنوع بالا آنها شماره گذاری شده اند. در حال حاضر مهمترین ویتامین های این گروه با نامهای B1 ، B2 ،B3 ،B5، ۶B، B7، B9 وB12 شناخته می شوند. هر کدام از این ویتامین ها دارای خواصی هستند و در برخی مواد غذایی موجودند.

لذا در صورتی که مصرف هر یک از آنها از طریق دکتر متخصص به شما توصیه شده است، باید فقط به دنبال ماده غذایی حاوی آن ویتامین باشید. که هر کدام به نوعی به رشد و ضخیم شدن موها کمک می کنند. بنابراین به منظور جلوگیری از ریزش مو یکی از مهمترین راهکارها مصرف مناسب ویتامین های گروه B می باشد.

از مهمترین منابع ویتامین های گروه ب می توان به گوشت قرمز (به خصوص جگر و گوشت گوساله) ماهی، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، عدس اشاره کرد.

ویتامین سی (Vitamin C) :

یکی از ویتامین برای رشد مو و تقویت آن Vitamin C است. ویتامین سی کمک زیادی به رشد مو و همچنین جلوگیری از خشک شدن و یا سفید شدن زودرس موهای سر می کند.

علاوه بر آن ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است. به ساخت کلاژن های مو کمک شایانی می کند. کمک به جذب آهن و رشد تارهای مو نیز یکی از خصوصیات مهم این ویتامین است.

کمبود آهن می تواند منجر به شکستگی مو و یا ریزش آن در زنان و مردان شود.

از مهمترین منابع ویتامین سی می توان از فلفل، لیمو، توت فرنگی و مرکبات (نارنگی) را نام برد.

ویتامین دی (Vitamin D) :

ویتامین D نیز نقش موثری در تقویت فولیکول های موها دارد. تحقیقات نشان داده که می تواند به رشد موها و رویش تارهای مو ریخته شده کمک کند. به همین جهت نقش مهمی دارد و باید در صورت کمبود، با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آن به رشد موها کمک کرد. از منابع ویتامین دی می توان از آفتاب، ماهی، جگر و قارچ نام برد.

ویتامین ای (Vitamin E) :

ویتامین E نیز اهمیت آن کمتر از ویتامین های دیگربرای رشد مو نیست. در واقع نقش مهمی در تقویت و رشد موهای سر را ایفا می کند. کمبود آن می تواند موجب افزایش ریزش موها شود.

این ویتامین نیز در واقع نوعی آنتی کسیدان بسیار مفید برای بدن به ویژه پوست و مو است. از منابع ویتامین ای می توان از به روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن خرما، آجیل، آوکادوو، اسفناج، برگ چغندر، کیوی و کلم بروکلی را نام برد.

ویتامین برای رشد مو

مواد مغذی پروتئین و ویتامین برای رشد مو:

(آهن) :

وجود آهن نه تنها برای سلامت پوست و مو بلکه برای سلامتی سایر بخش ها و اعضای بدن مفید و ضروری است. کمبود آهن در بدن می تواند عوارض جدی از جمله ریزش و کم پشت شدن موها را در بر داشته باشد. بنابراین به همه افراد به خصوص خانمها توصیه می کنیم. مصرف مواد غذایی و یا مکمل های حاوی آهن را جدی بگیرند. از منابع آهن می توان به گوشت قرمز، عدس و تخم مرغ نام برد.

(پروتئین) :

پروتئین ها برای پوست وموی بدن نقش حیاتی دارند. خوشبختانه از طریق بسیاری از منابع و مواد غذایی می توانید پروتئین را به بدن خود برسانید. هم از طریق گوشت و لبنیات و همچنین از طریق مواد گیاهی.
از مهمترین منابع پروتئین می توان به گوشت، سویا، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.

(زینک) :

روی نقش مهمی در تقویت ریشه موها دارد به همین جهت مصرف مواد غذایی حاوی روی اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر غده های چربی ساز اطراف تار موها را نیز تقویت می کند.
از بهترین منابع روی می توان از اسفناج و گوشت قرمز را نام برد.

(مس) :

پژوهش ها و مطالعات صورت گرفته در دهه های اخیر به خوبی نشان می دهد. مس در مواد غذایی می تواند کمک بزرگی به رنگ و لطافت مو کند. اگر به زیبایی موهای خود اهمیت می دهید با مصرف مواد غذایی مانند قارچ می توانید به اهمیت خود برسید. علاوه بر قارچ از مهمترین مواد حاوی روی می توان به گوشت و صدف خوراکی اشاره کرد.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو در زمان گرفتن رژیم غذایی

نکته مهمی که در پایان می خواهیم متذکر شویم این است. اگر قصد کاهش وزن و در عین حال حفظ موهای سر خود را دارید. توصیه می کنیم حتما زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه از طریق ورزش و رژیم های غذایی مناسب این کار را انجام دهید.

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو را به حداقل برسانید و ضمن کاهش وزن بتوانید موهای خود را حفظ و حتی تقویت کنید. البته مصرف پروتئین ها و ویتامین برای رشد مو نیز باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود