عفونت کاشت مو و راههای درمان آن

عفونت بعد از کاشت مو

برای نتایج بهتر دستوالعمل های پزشک بعد از عمل بسیار مهم است. کاشت مو توسط پزشک معمولا حین عمل قسمت های پشت سر را به قسمت طاسی پیوند می زند. نتیجه ان بستگی به تجریه پزشک و مراقبت های بعد از عمل دارد. ولی برخی از افراد مراقبت های بعد از عمل را جدی نگرفته‌اند و در اخر دچار عفونت می شوند. علائم عفونت بعد از کاشت مو چیست و چه وقت به پزشک متخصص باید مراجعه نمود؟

ریزش مو به دلایل های مختلف از قبیل الگوی طاسی مردانه یا زنانه، التهاب پوست سر یا آسیب‌دیدگی پوست سر، صدماتی ناشی از سوختگی، جراحی یا حوادث رانندگی نیز در ریزش دائمی مو نقش دارد که می توان به کمک کاشت مو همه این عارضها را رفع کنید و نتایج  دلخواه مراجعین ایجاد شود. در کل کاشت موی طبیعی برای درمان ریزش مو مناسب است.  برای حل تمام مشکلات پوست سر روش های مختلفی وجود دارد. کاشت موی طبیعی امروزه روش کاملا دشواری است.

انواع روش ها

دو روش در پیوند وجود دارد مانند پیوند واحد فولیکولار (FUT) و استخراج واحد فولیکولار (FIT). روش FUT، پزشک از داروی بی حسی برای درد استفاده می کند و همچنین یک نوار باریک پوست از بانک مو به قسمت سالم پوست سر منتقل می شود. در اخر فولیکول ها که در زیر میکروسکوپ هستند جدا می شوند وبرای کاشت در پوست سر افراد اماده می شود. روش FIT ابتدا قسمت بانک مو تراشیده می‌شود و سپس فولیکول­‌های مو به کمک پانچ مخصوص یکی‌یکی برداشته می‌شوند. در این روش سبب می شود زخم ها کمی روی پوست باقی بماند.

بیشتر بخوانید : برداشت مو از بانک مو چگونه است و چه کارایی دارد؟

علائم عفونت بعد از کاشت مو

در پیوند مو به دلایل های مختلفی مشاهده عفونت در پوست سر وجود دارد. توجه کنید این عارضه به این صورت نیست. که همه افراد بعد از کاشت مو  عفونت در پوست سر را شاهد باشند. به طور کلی عفونت بعد از چند روز از کاشت مو شروع می شود. درست زمانی که تار موهای جدید طی دوران نقاهت و بازیابی بعد از پیوند مو، شروع به رویش کرده‌اند. عفونت پوست سر بعد از کاشت در قسمت های مختلف پوست سر مشاهده می شود. عفونت به سلول های که در مجاورت خود است حمله می کند.

اما این عفونت بیشتر در قسمت برش خورده مشاهده می شود. عفونت معمولا نه تنها از قسمت بانک مو شاید به قسمت گیرنده هم منتقل شود. البته درگیر عفونت بسیار پایین، و عفونت های جدی نادرکمتر از 1% است. نشستن پوست سر، عدم رعایت بهداشت، قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و بیماری‌های زمینه‌ای چون نقص سیستم ایمنی از جمله زمینه را برای عفونت فراهم می کند. علائم عفونت پس از پیوند مو می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وجود زخم های زیاد و حس ناخوشایند برای فرد
  • خارش به همراه زخم
  • ترشح به خاطر عفونت به داخل زخم
  • پوسته پوسته شدن
  • جوش های به حالت قرمز یا سفید رنگ

چگونه می توان از عفونت بعد از کاشت مو طبیعی جلوگیری کرد؟

• نباید پوست سر را لمس کنید
  • از فعالین های که فشار خون را بالا ببرد بپرهیزید.
  • برای ضد عفونی کردن از اسپری شور استفاد کنید.
  • به هیچ عنوان نباید پوست سر را بخارانید
  • سیگار یا الکل در روزهای قبل و بعد از کاشت مصرف نکنید.
  • از دارو یا پماد انتی بیوتیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : کاشت مو به روش DHI چیست و عوارض و مزایای آن چکونه است

عفونت بعد از کاشت مو

عفونت نه تنها فقط برای کاشت مو طبیعی بلکه برای هر نوع عمل جراحی اتفاق می افتد. پیوند مو به روشFIT به دلیل عمل های بسیار ریز به عنوان جراحی میکروسکوپ شناخته شده است وعوارض عفونت در ان بسیار به ندرت اتفاق می افتد. به این معنا نیست که ریسک خطر در این روش وجود ندارد بلکه باکتری در همه ی جا ها وجود دارند. وجود این باکتری ها باعث عفونت خواهد شد. ولی بروز این عفونت ها به موهای تازه کاشته شده اسیب می زند در غیر این صورت باید دوباره مراحل انجام کاشت انجام شود. به همین دلیل اگاهی از عوارض عفونت بعد از عمل کاشت موی طبیعی از بروز عفونت ها جلوگیری می شود.

راههای درمان

برخی افراد که بعد از دوران نقاهت متوجه خونریزی یا تورم بسیار زیاد شده اند یا برخی که دچار ناراحتی سوزش و قرمزی سر بعد از کاشت مو شده‌اند سریعا با پزشک معالج خود تماس بگیرند. عفونت های بعد از عمل کاشت مو که به هیچ عنوان نباید از ان بی خیال باشید. این عوارضی نیست که شما ان را بهبود دهید و بپذیرید. کمک پزشک نکته کلیدی و مهمی در کنترل عفونت و بهبود سلامت کلی شما است. وجود این عفونت با هر زخم کوچک یا بزرگ به  وجود می اید. عوارض های عفونت در برابر با سایر اقدامات بسیار کمتر است.

در کل مراحل مراقبت های بعد از عمل کاشت مو بسیار ساده و بدون دردسر است. شاید با رعایت چند نکته از مراقبت های پوست تا حدی می توان عفونت را کاهش داد.

• فقط پوست سر را نباید خاراند و یا مدام بر روی آن دست کشید.
  • مصرف سیگار و الکل را هم باید محدود کرد.
  • اسپری شور و آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین همراه شما برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و خطر ابتلا به عفونت هستند.