شستشو موی سر بعد از کاشت مو

شستشو بعد از کاشت مو
شستشو بعد از کاشت مو

شستشو و استحمام بعد از کاشت مو یکی از مهم ترین مواردی است که پس از این جراحی مهم باید به آن توجه کنید. زیرا توجه نکردن به رعایت بهداشت موها بعد از کاشت مو باعث بروز مشکلاتی جدی برای شما می شود. شستشو مو بعد از کاشت مو باید به گونه ای باشد که به گرافت های کاشته شده آسیب وارد نشود.

موهای کاشته شده در هفته‌های ابتدایی بسیار شکننده و حساسند. بنابراین به مراقبت بعد از کاشت مو بیشتری نسبت به موهای عادی نیاز دارند. چرا که عدم رعایت موارد بهداشتی در این دوران می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای شما به ‌وجود بیاورد و نتیجه دلخواهتان را کسب نکنید.  همچنین نشستن و تمیز نکردن سر بعد از کاشت مو باعث ایجاد چربی و شوره می شود که احتمال بروز جوش های چرکی و کیست مویی را روی سر افزایش می دهد.

شستشو بعد از کاشت مو چگونه است؟

شستشو بعد از کاشت مو باید با دقت بیشتری انجام شود. معمولا آموزش های لازم برای شتسشو را پزشک متخصص به بیمار ارائه میدهد. در واقع اینکار از خدمات کاشت مو است که کلینیک ارائه می‌دهد.

نکات مهم شستشو

  • شستشو بعد از کاشت مو را از روز سوم شروع کنید و مراقب باشید هیچ‌گونه فشاری به سر و موها وارد نشود.
  • از برخورد جریان مستقیم آب به پوست سر خودداری کنید.
  • به این‌منظور می‌توانید از یک کاسه آب یا اسپری استفاده کنید.
  • شامپو را با آب ولرم مخلوط کرده و و به آرامی روی سر خود بمالید.
  • نوک انگشتان یا ناخن‌ها به پوست سرتان نباید کشیده نشود. چرا که باعث آسیب به گرافت‌ها می‌شود.
  • بهتر است با استفاده از یک اسفنج، محلول شامپو با آب را روی سرتان بپاشید.
  • برای آب‌کشی سر از دوش دستی یا یک کاسه آب ولرم استفاده کنید.
  • حواستان باشد که به هیچ‌وجه زیر دوش مستقیم آب نروید.
  • در نهایت برای خشک کردن موهای کاشته شده از سشوار یا حوله استفاده نکنید.
  • بهتر است موها خودشان خشک شوند.
  • در شرایط اضطراری از دستمال کاغذی نرم برای خشک کردن استفاده کنید.
شستشو بعد از کاشت مو

مراحل اصلی شستشو بعد از کاشت مو به شرح زیر است:

معمولا پزشک اسپری خاصی را برای پیش از حمام به شما می‌دهد. در این صورت ۲۰ دقیقه قبل از حمام از این اسپری استفاده کنید. پانتنول نام این اسپری است و در صورت صلاح دید پزشک استفاده از آن تجویز می‌شود.

مرحله اول شستشو بعد از کاشت مو : در حمام درجه‌ی حرارت (گرم و نه داغ) و فشار جریان (پایین) آب را تنظیم کنید. پیوندهای شما نباید در معرض آب پرفشار باشند.

مرحله دوم: مقداری شامپو کف دست خود بریزید و شامپو را با آب مخلوط کنید تا کف کند و بعد کف را روی موهای خود بمالید. می‌توانید داخل یک ظرف شامپو را بریزید و کف درست کنید. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از کاشت مو شامپو به صورت مستقیم روی موها زده نشود.

مرحله سوم: با دو انگشت خود به آرامی و بدون این که ناخن‌ها با پوست سر تماس داشته باشند موهای خود را به آرامی ماساژ دهید. شما باید موهای پیوندی را به آرامی بشویید و حرکات انگشتان باید عمودی باشد. هرگز پیوندها را به صورت دایره‌ای شست و شو نکنید. بعد از مدت زمان کافی به آرامی شوینده را از سر آب کشی کنید. محل پیوند را هم با دقت بشویید تا تمام آثار بافت و خون با مالش دادن از این ناحیه پاک شود و باعث عفونت نشود.

مرحله چهارم: بعد از حمام موهای خود را با حوله‌ی کاغذی یا حوله‌ی آشپزخانه خشک کنید. هرگز ازحوله‌ی معمولی استفاده نکنید. چرا که به دلیل نوع بافت و وزن زیاد ممکن است پیوندهای شما را از محل اصلی خارج کند.

زمان مناسب برای شستشو بعد از کاشت مو

توصیه پزشکان متخصص به منظور محافظت از فولیکول های تازه پیوند شده در این باره این است که در اولین مراحل بهبودی قبل از اقدام به شستشو بعد از کاشت مو، حداقل 24 تا 48 ساعت صبر کنید. لازم است در دو روز اول پس از عمل کاشت مو از هرگونه تماس با پوست سر و موهای خود خودداری کنید.

این دوره انتظار بسیار مهم است زیرا به پیوندهای تازه پیوند شده اجازه می‌دهد بدون مزاحمت بنشینند و به محل  اهداکننده اجازه می‌دهد تا روند بهبودی را آغاز کنند.

البته بسته به انتخاب روش های مختلف کاشت مو و صلاح دید جراح، ممکن است بازه های زمانی بیشتری نیاز باشد. بعد از کاشت مو می توانید به صورت سرپایی دوش بگیرید اما باید سر خود را خشک نگه دارید؛ اما بهتر است حداقل 72 ساعت صبر کنید.