ریزش مو در زنان به چه عواملی بستگی دارد.

ریزش مو در زنان

به طور کلی ریزش مو در زنان بسیار شایع است. ولی موهای که ريخته شده جایگزین دارند. ریزش مو حداکثر تا 100 تارمو در روز اتفاق می افتد که این تعداد ریزش کاملا طبیعی است تا وقتی میزان ریزش و رویش موها بهم بخورد، درغیر این صورت فرد به ریزش مو مبتلا است. اکثرا در اثر شانه کردن موها یا زمان خواب اتفاق می افتد. در ‌افراد سن پایین همزمان با ریزش یک تار مو با فعالیت کردن فولیکول‌های مو یک تار موی جدید در همان قسمت جا به جا می شود. در کل بین ریزش مو و رویش مو یک تعادل وجود دارد. به همین خاطر در افراد جوان طاسی به طور کلی دیده نشده است .

 علائم مشخص ریزش مو در زنان

 ریزش کلی

 در بعضی اوقات بیماری که با توجه به درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی شاید به صورت اتفاقی در تمام نقاط مختلف بدن شاهد ریزش مو خواهید شد.

 یک مشت پر از مو

 در بعضی از مواقع شاید ریزش موی اتفاقی باشد یا به بخصوص بعد از ترومای عاطفی یا جنسی رخ بدهد. در این شرایط که هستید شاید مو هنگام شستشو یا شانه کردن سبب ریزش شود در نتیجه این ریزش باعث کم پشتی در افراد می شود.

 لکه های طاسی

 این لکه های طاسی به خودی خود انواع مختلفی دارند و به صورت دایره ای یا تکه تکه می باشند. این لکه ها طاسی شاید به اندازه یک سکه کوچک باشد که در داخل پوست شناسایی می شود حتی شاید پوست شما در کمترین زمان قبل از ریزش مو احساس خارش یا درد هم داشته باشد.

 کم پشتی

ریزش مو در زنان معمولا در بالای سر شروع و موجب نازک شدن موها می شود که یکی از شایع ترین نوع ریزش مو است این کم پشتی هردو جنسیت را تحت تأثیر قرار می دهد. خط مو در اقایان معمولا عقب می رود، اما در خانم ها بازتر و وسیعتر می شود.

 دلیل ریزش مو در زنان

کمبود اهن:

وجود انمی در صورت داشتن و نداشتن موجب ریزش مو شود. نبایدخودسرانه از اهن یا مکمل استفاده کنید بلکه  در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید در صورت نیاز باید توسط پزشک تشخیص داده شود. زیرا آهنی که بیش از اندازه در بدن باشد منجر به بروز بعضی از مشکلات می شود.

 

اختلالات غده تیروئید:

در هر دو حالت تیروئید موجب ریزش مو در زنان می شود.

 

کم شدن مقدار استروژن:

خیلی از خانم ها در دوران یائسگی ریزش مو را تجربه می کنند. زمانی که ترشح میزان استروژن در بدن کم شود، و سایر تغییرات هورمونی مانند مقدار استفاده از داروهای ضد حاملگی می تواند باعث ریزش مو در زنان باشد.

 

کم پشتی ارثی:

اگر قسمت بالای موهای سر کم پشت باشد ارثی است در این صورت از الگوی ریزش مو در زنان یا آندروژنیک استفاده می شود . این نوع طاسی بعد از قاعدگی باعث کم شدن استروژن بدن می شود.

 

حال موهای نادرست:

بستن موها به حالت های غلط که باعث کشیدن ساقه موها می شود میتواند عامل کم پشتی مو باشد. این مدل بستن موها که موجب کم پشتی یا طاسی موها می شود کششی یا انقباضی نام دارد. در هر صورت اگر به پیاز مو اسیب برساند موجب کم پشتی دائم می شود.

 

شوک استرس یا استرس زیاد:

شوک ها مانندکاهش وزن ناگهانی، عمل جراحی، بیماری یا بچه دار شدن میتواند کم پشتی موقت را به وجود بیاورد. این نوع کم پشتی تلوژن افلوویوم نام دارد، که در مرحله تلوژن اتفاق میافتد.

زایمان:

احتمالا ریزش مو در زنان بعد از زایمان را شنیده اید یا برای بعضی از افراد اتفاق افتاده ولی بهتر است بدانید در خانم های شیرده ریزش مو به دلیل تغییر هورمون ها کاملا طبیعی است. در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون‌ها ریزش مو کاهش می‌یابد و موها پر پشت تر می‌شوند. گه سطح بیشتر هورمون ها، موهای که باقی مانده را حفظ می کند و از عدم ریزش موها جلوگیری می کند. در کل بعد از زایمان موها به حالت قبلی خود بر می‌گردند. در نتیجه تار موهای که مدت زمان ان به پایان رسیده در حال ریخته شدن هستند. به همین خاطر زنانی که تازه فارغ شدند برای بار اول دچار ریزش موی زيادی می شوند. معمولاً بعد از ۲ سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود بر می‌گردند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):

این علائم هم می تواند یکی از دلایل ریزش مو در زنان باشد. خانم های که دچار این بیماری شده اند، از بیماری هورمونی رنج می برند. هورمون‌های اقایان (آندروژن) در بدن زنان هم تولید می‌شود؛ اما در افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، تولید هورمون‌ها بیشتر از حد معمول است. اگر این بیماری را دارید به احتمالا زیاد موهای زائد در تمام نقاط بدن بیشتر می شود. در حالی که دچار کم پشتی موها سر می شوید، باعث اختلال در تخمک گذاری، ایجاد آکنه و افزایش وزن از علائم دیگر این سندروم هستند.

مصرف بعضی از داروها جهت جلوگیری ریزش مو در زنان:

بعضی از داروهای که  باعث ریزش مو می شوند. در فاز رشد (آناژن) هستند یا معمولاً دو ساز وکار دارند مانند:داروهای شیمی درمانی، کلشی سین، مشتقات طلا، بیسموت، تالیوم، بوریک اسید.

  • داروهای دیگر که باعث ریزش موی سر می شوند که در فاز استراحت (تلوژن) هستند مانند:داروهای رقیق کننده خون (مثل هپارین، وارفارین، ریواروکسابان، دابیگاتران، اپیکسابان)
  • کاهنده ی فشار خون (کارودیلول، آتنولول، بیزوپرولول، متوپرولول، کاپتوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل)
  • هورمونی (آندروژن ‌ها و بعضی داروهای ضد بارداری)
  • ضد صرع (والپروئیک اسید، کاربامازپین و فنی توئین)
  • ضد آرتریت (متوترکسات و لفلونوماید)
  • داروهای دیگر: سایمتیدین، ایزوترتینوئین، داروهای ضد تیروئید، کاهنده ی چربی خون، اینترفرون‌ها، ضد عفونی، آمفتامین‌ها، داروهای مسکن غیراستروئیدی، بروموکریپتین، لوودوپا، داروهای ضد سایکوز، ضد اضطراب و به ندرت داروهای ضد افسردگی مثل آمی تریپتیلین.

بعضی از این داروهای که موجب مهار تخمک گذاری می‌شوند، در برخی از افراد باعث ریزش مو می شوند. به خصوص اگر در اکثر خانوادها ریزش مو ارثی باشند احتمال بروز این عارضه وجود دارد در بعضی از موارد موها بعد از مصرف قرص های که در بالا ذکر شده شروع به ریزش می کنند. برای پیشگیری از ریزش مو ناشی از مصرف این داروها حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه‌ای (ALOPECIA AREATA):

یکی از عوامل دیگر ریزش مو در زنان، ریزش موی سکه ای است علت این ریزش مو اختلالات‌ در سیستم عصبی بدن است که به غلط به فولیکول‌های مو حمله می کند. در این بیماری، معمولاً موهای فرد (بیشتر موهای سر) به صورت لکه ای می ریزد. این نوع ریزش معمولاً فقط در موهای سر اتفاق می افتد؛  اما گاهی اوقات ریزش موی نواحی مختلف بدن به ریزش موی سکه ای دچار شده اند. در بعضی از موارد شاید قبل از ریزش مو پوست آن ناحیه دچار خارش یا درد شود. ولی بعضی اوقات ریزش مو سکه ای دائمی نخواهد بود. طی مدت شش ماه تا یک سال موها دوباره به روند رشد خود ادامه می دهند  اما به ندرت در بعضی از افراد این بیماری تا جایی پیش می‌رود که تمام موهای سر و بدن آنها می‌ریزد.

 رژیم‌های غذایی نادرست:

بعضی رژیم ها باعث بیشتر شدن وزن افراد می شود در نتیجه سبب اسیب رساندن به بدن می شود. ریزش مو یکی از عوارض این نوع رژیم های لاغری است. مثلاً اگر مقدار پروتئین رژیم غذایی‌تان کافی نباشد، ریزش مو زیادی اتفاق می افتد . البته جای نگرانی نیست موهای که ریخته می شود دوباره روند رشد خود را ادامه می دهند و در صورتی رشد می کنند که یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.

کرم حلقوی (RINGWORM) :

این نوع قارچ به نام کرم حلقوی است که اگر بر روی سر ما وجود داشته باشد موجب ریزش مو می شود. علاوه بر ریزش مو، پوست سر در همان ناحیه ریزش مو، پوسته پوسته، قرمز و دچار خارش می‌شود و به شکل دایره وار از جای خود جا به جا می شود.

تشخیص ریزش مو در زنان

  • بررسی کردن سطح هورمون ها (دی هیدرواپیاندروسترون، تستوسترون، آندرواستندیون، پرولاکتین، هورمون FSH و هورمون LH) این علائم ها می باشد.
  • سطح هورمون های تیروئیدی (T3, T4, TSH)
  • شمارش سلول های خونی (CBC)
  • آهن سرمی، فریتین سرمی و ظرفیت کلی اتصال آهن (TIBC)
  • کشیدن مو
  • نمونه برداری از پوست سر
  • دانسیتومتری