ریزش موی سکه ای آلوپسی آره آتا در کاشت مو

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی

یکی از بیماریهایی که ممکن است در بعضی افراد نیز دچار آن شوند ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا است. بسیاری از افراد دارای ابروهای ضعیف و کم پشت هستند و ابروهای پر پشت و بدون نقص در زیبای چهره اهمیت بیشتری دارد.

از ابروها به نام پادشاه چهره یاد می شود. و این طبیعی است که افراد بخواهند  بهترین روش را برای کاشت ابرو انتخاب نمایند. و پزشکان امروز بهترین روش برای ابرو کاشت ابروی طبیعی را پیشنهاد می‌دهند.

آلوپسی آره آتا ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا

یکی از بیماری های پوست مو آلوپسی آره‌ آتا است. سیستم ایمنی فولیکول ها به اشتباه به موهای سالم حمله می کند. و این بیماری شامل ریزش موهای سر، بازو و بخش های دیگر بدن  می شود که این موها دوباره رشد خواهند کرد.

علت اصلی آلوپسی آره آتا چیست؟

علت دقیق آلوپسی آره آتا هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که عمدتاً یک اختلال خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله و منجر به ریزش مو می شود.

• عوامل ژنتیکی: آلوپسی آره آتا در خانواده ها و ممکن است یه صوزرت موزوثی ایجاد شود. که نشان دهنده استعداد ژنتیکی است. افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشند.
  • پاسخ خود ایمنی: اعتقاد بر این است که یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی باعث حمله به فولیکول های مو می شود. سیستم ایمنی به اشتباه فولیکول های مو را به عنوان مهاجمان خارجی شناسایی می کند و به آنها حمله می کند که منجر به ریزش مو می شود.
  • عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی ممکن است به عنوان محرک در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلوپسی آره آتا هستند، عمل کنند. این عوامل ممکن است شامل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، استرس فیزیکی یا احساسی، عدم تعادل هورمونی یا ضربه به پوست و همچنین، طبق یک مطالعه، برخی از عوامل سبک زندگی باشد.
  • سایر شرایط خودایمنی: بر اساس یک مطالعه، افراد مبتلا به سایر اختلالات خودایمنی مانند بیماری تیروئید، آرتریت روماتوئید یا ویتیلیگو در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلوپسی آره آتا هستند.
  • عوامل روانی: استرس عاطفی و روانی ممکن است در تحریک یا تشدید آلوپسی آره آتا در برخی افراد نقش داشته باشد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که استرس به تنهایی علت این بیماری نیست.

یادآوری این نکته مهم است که اگرچه این عوامل ممکن است در ایجاد آلوپسی آره آتا نقش داشته باشند، اما این بیماری می تواند بدون هیچ محرک قابل شناسایی رخ دهد. اگر دچار ریزش مو هستید یا نگرانی در مورد آلوپسی آره آتا دارید، توصیه می شود برای تشخیص دقیق و مدیریت مناسب با یک متخصص پوست یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

مدیریت ستاره ساعی

ریزش موی سکه ای در اثر دیابت برگشت ناپذیر است

انجام ورزش های مرتب به کنترل فشار خون و استرس کمک می کند. و روش های مختلفی برای ریزش مو وجو دارد که دلایل هورمونی در خانم ها و اقایان متفاوت است. والبته درمان ها دائمی نیستند احتمال این است که وقتی فرد بیمار درمان را قطع  می کند ریزش مو به حالت قبل برمیگردد.

همیشه نباید از دارو استفاده کرد. اگر شخص بیمار قند خون و استرس خود را که باعث ریزش مو است کنترل کند و ریزش مو از دیابت کم متوقف و مفیدترین راه درمان است.

علائم و نشانه‌ها

ریزش موی سکه‌ای به‌صورت ریزش ناگهانی یک قسمت از موهای سر، صورت، ابرو یا بدن است. این بیماری بسیار شایع بوده به‌طوری که تقریبا ۲ درصد از افراد جامعه از تمامی نژادها و اقشار در طول عمر خود  ریزش موی سکه‌ای  را تجربه کرده اند. شرایط ژنتیک بدن را در ریزش موی سکه ای چیزی در حدود ۶ تا ۷ درصد تخمین می‌زنند.

ریزش موی سکه‌ای

علت ریزش موی سکه ای

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای علت  قطعی و شناخته شده ای ندارد. افراد مبتلا از استرس و اضطراب دوری نمایند. و در صورت درگیری امکان پیشروی بیماری به انواع گسترده‌تر به نام آلوپسی توتالیس (ریزش موهای سر و صورت) آلوپسی یونیورسالیس (ریزش موهای کل بدن) را دارد.

درمان ریزش موی سکه ای

مؤثرترین درمان ریشه موی سکه ای و استفاده از مشتقات کورتون موضعی مانند آمپول تریامسینولون می‌باشد. (که باید حتما زیرنظر پزشک تجویز شود). التهاب در فعال‌سازی سیستم ایمنی نقش به سزایی دارد. متخصصین کاشت ابروی طبیعی بر این باور هستند که اگر بیش از ۲ سال از توقف بیماری و یا اصطلاحا خاموشی بیماری بگذرد باید به پزشک مراجعه کنند. سپس برای کاشت ابرو اقدام نمایند.

• داروها: کورتیکواستروئیدهای موضعی معمولاً برای کاهش التهاب و سرکوب پاسخ ایمنی در مناطق آسیب دیده تجویز می شوند. ماینوکسیدیل، دارویی که معمولا برای آلوپسی آندروژنیک استفاده می شود، می تواند درمان موثری برای آلوپسی آره آتا نیز باشد، زیرا در برخی موارد باعث رشد مو می شود.
  • تزریق: تزریق استروئید داخل ضایعه را می توان مستقیماً در لکه های طاس برای تحریک رشد مجدد مو انجام داد. این درمان اغلب برای موارد گسترده تر آلوپسی آره آتا توصیه می شود.
  • ایمونوتراپی موضعی: درمانی که به عنوان ایمونوتراپی تماسی شناخته می شود شامل استفاده از یک ماده حساس کننده مانند دیفنسیپرون (DPCP) روی پوست سر است. این یک واکنش آلرژیک را تحریک می کند که می تواند رشد مجدد مو را تحریک کند و نشان داده شده است که موثر و بی خطر است.
  • نور درمانی: لیزر اگزایمر و نور ماوراء بنفش (UV) را می توان برای تحریک رشد مجدد مو با هدف قرار دادن نواحی آسیب دیده پوست سر استفاده کرد.
  • اقدامات حمایتی: علاوه بر درمان‌های پزشکی، برخی افراد استفاده از تکنیک‌های آرایشی مانند کلاه گیس، موی سر یا میکروپیگمنتیشن پوست سر را برای مدیریت ظاهر ریزش مو مفید می‌دانند.