درمان لیکن پلان باعث ریزش مو می شود

لیکن پلان مویی

ریزش مو توسط عوامل های مختلف به وجود می اید. که برای درمان ان باید به پزشک مراجعه کنید. امروزه لیکن پلان یکی از عوامل ریزش مو بررسی شده است.

بیماری لیکن پلان در بعضی از وقت ها با وجود ازمایش هم تشخیص داده نمی شود. و جز این دو تا علائم مانند خارش و احساس درد در پوست سر هیچ گونه عوارض دیگر ندارد بنابراین که خود شخص به خود استرس زیادی وارد کند چون استرس بیش از حد این بیماری را بیشتر می کند.

پزشک با توجه به نمونه برادری از پوست سر متوجه بیماری لیکن پلان می شوند. یکی از مشکلات اصلی لیکن پلان مو آتروفی و اسکار همراه با ریزش موی دائمی است. لیکن پلان یکی از پردردسر ترین درمان است و باید ان را زوتر درمان کنیم تا دچار عوارض شدیدتر نشود.

مهارت بیشتر پزشک در نتیجه این بیماری نقش خیلی مهم دارد وبا التهاب که این بیماری دارد باید انتظار ریزش مو را داشته باشید.  یکی از هدف های اصلی درمان لیکن پلان، کاهش سرعت در پیشرفت این بیماری است. و از بین بردن علائم های موجود و بیشتر شدن اسکار است. اگر این بیماری تشخص داده شود، باید سریعا این بیماری را کنترل کنید.

علل ابتلا به لیکن پلان

معمولا بدون هیچ گونه عوارض ظاهر می شود و قسمت های مختلف را مبتلا می کند. اما بعضی وقت ها در یک دوره کاملا اتفاقی رخ می دهند. معمولا در مناطق که موهای سفید یا پوست سر سفید شده کامل مشخص می شود. ولی اگر یک منطقه را درگیر کند در ان منطقه هیچ فولیکول های موی مشاهده نمی شود. اگر این روش در پوست سر انجام شود این عوارض ها را  در بر دارد:

•  زخم ها در سر ایجاد می شود.
  •  به دلیل این بیماری تکه ای از موها ریزش می کند
  •  با ایجاد این بیماری برجستگی های روی پوست سر ایجاد می شود.
  •  این بیماری باعث قرمزی وسوزش سر می شود.

در کنار این عوارض شاید در پوست سر فولیکول های مو دیده شود. و موها در این روش به‌آسانی کند می شود ممکن است این عوارض بیماری کوچک تر و متعدد باشد ولی به مرور زمان بزرگ تر می شود این بیماری در حاشیه ها وکنارها فعال تر عمل می کنند. ولی در لیکن پلان ریزش مو معمولا در جلوی سر اتفاق می افتد.

اصول اولیه کاشت مو لیکن پلان:

• زمان مناسب برای تست و معاینه به سراغ پزشک بروید.
  •  میزان مصرف داروی اپینفرین را کم کنید.
  •  برای افزایش جریان خون از داروی ماینوکسیدیل استفاده کنید.
  •  کاشت مو با تراکم ۲۰ الی ۳۰ تار مو در سانتی‌متر مربع انجام می شود.

درمان لیکن پلان

بیماری لیکن پلان در این موارد ریزش مو اگر زیاد نباشد توسط پزشک متخصص درمان می شود. اگر در  این دوره دو ماه برطرف نشود باید بیوپسی پوست سر برای نشان دادن ان ازمایش های مختلفی برای ان انجام داد. ولی بعد از مدت زمان 60 روز ریشه مو تخریب شده است ولی در نتیجه روند رشد دوباره موها به حالت قبل بر نمی گردد.

درمان لیکن پلان و ارتباط آن با ریزش مو

ترمیم مو برای بیماران لیکن پلان چگونه است؟

ترمیم مو به روش های گفته می شود که موهای طبیعی جاگزین ان شود و موها دوباره به روند رشد خود ادامه دهند. برای این بیماری مناسب ترین متد ها است تمایل زیاد به کاشت مو بستگی به مواردی که عبارتند از:

• دوران نقاهت
  • هزینه
  • عوارض

و … ندارند، یا شرایط انجام آن در اثر موارد ارثی و بیماری هایی همچون: آلوپسی، سوختگی، لیکن پلان و تحت پرتو درمانی اند، میسر نیست و نمی توانند انجام بدهند.

آیا ویتامین D به درمان و کنترل لیکن پلان مویی کمک می کند؟

این بیماری یک عوارض التهابی بدون هیچ علت شناخته می شود. ولی اگر نقص در سیستم ایمنی بدن داشته باشید این بیماری به وجود می اید. دانشمندان امروزه مصرف کنترل شده و تحت نظر پزشک ویتامین D بر ارتقاع سیستم ایمنی بدن را تایید نموده است؛ در نتیجه اثرات این ویتامین به بهبود این بیماری کمک شایان می کند.

ایا بعد از لیکن پلان دوباره روند رشد مو خواهد داشت.

در بعضی از موارد لیکن پلان مویی متوقف می شود. ولی دلیل درمان این بیماری این است که به موهای دیگر اسیب وارد نکند و سالم باقی بماند و به کنترل این عوارض کمک شایان کند.

تفاوت کاشت مو لیکن پلان با دیگر روش‌ها چیست؟

تفاوت انجام کاشت مو در افرادی که دچار اسکار یا الوپسی شده اند یا افرادی که دچار مادر زادی شده است دلیل ان این است که گرافت های کاشته شده در پوست سر برای افرادی که مبتلا به الوپسی ناشی از اسکار از بین برود.

برای مثال افرادی که مادر زادی ریزش مو دارند گرافت های کاشته شده در پوست سر دائمی خواهند بود. اما در الوپسی ناشی  از اسکار این طور نیستند ولی احتمال خیلی کمی دارد این بیماری دوبار برگردد و روند درمان را از بین ببرد. به همین دلیل است باید شخص تحت نظارت پزشک باشد. اگر بخواهیم محتاطانه پیش برویم باید سطح درمان را برای افرادی که احتمال برگشت این بیماری وجود دارد ان را باید هر چه زوتر انجام داد.

برای درمان لیکن پلان مویی استفاده از داروهای ضدالتهابی است عبارتند از:

1. داروهای داکسی سیکلین و یا تتراسیکلین برای بیماری های ضد التهاب استفاده می شود.
  2. از داروهای ضد التهاب قوی استفاده شود.
  3. کورتیکواستروئید (کورتون و پردنیزون یا پردنیزولون) موضعی، خوراکی یا تزریقی به درون ضایعات است.

اگر بدن به درمان کورتون پاسخ نداد می توانید از داروهای عبارتند از:

• پیوگلیتازون
  •  میکوفنولات موفتیل معمولاً در موارد مقاومت به هیدروکسی کلروکین و سیکلوسپورین استفاده می‌شود.
  •  سیکلوسپورین
  •  هیدروکسی کلروکین
  •  متوتروکسات

داروهای مناسب و قابل استفاده برای درمان لیکن پلان عبارتند از:

•  تالیدومید
  • داپسون

نتایج خوب در بین افراد بسیار متفاوت است. اما پزشک  انتظار این را دارد که بیمار با مصرف این داروها عوارض های نظیر سوزش و خارش از بین برود.

چه زمانی برای ترمیم فرد که مبتلا به لیکن پلان مناسب است؟

بیماران که از این لیکن پلان رنج می برند باید مصرف بعضی از داروها را قطع کنند. بیماران نباید بعد از یک سال گذشته علائم های این بیماری را گزارش کنند. بیمار باید از موهای کافی برخوردار باشند.

بیماران نباید بعد از یک سال گذشته علائم های این بیماری را گزارش کنند.

افراد نباید هیچ گونه علائمی داشته باشند. اگر در این بیماری عوارض یا علائم داشته باشید به این معنا نیستند که بیماری تاثیر خود را نگذاشته به این معنا است که به احتمال زیاد بیماری روی بدن شخص موثر بوده است. اگر این علائم ها مانند سوزش یا خارش بیشتر باشند.

یعنی این بیماری در حال فعالیت و جهش است. این افراد برای عمل جراحی مناسب نیستند. برای برطرف کردن خارش از داروی به نام clobetasol  استفاده می کنند. تا خارش کنترل شود. یعنی کاملا این بیماری غیرفعال نشده است و هر روز بیشتر می شود و باید به پزشک مراجعه کرد.

بیمار باید از موهای کافی برخوردار باشند.

بعضی از افراد که این بیماری را دارند. به اندازه کافی برای جراحی موی از پشت گردن یا کنار سر ندارند. در نتیجه این نوع افراد برای عمل مناسب نیستند. حتی بعضی از افراد به این بیماری دچار نشده اند ولی موی کافی برای عمل کاشت مو ندارند.

بیمارانی که از این لیکن پلان رنج می برند باید مصرف بعضی از داروها را قطع کنند.

از داروهای که موجب شدید شدن این بیماری می شود خودداری کنید. ولی برای افرادی که از این بیماری رنج می برند و از داروهای مخصوص کاشت مو استفاده می کنند برای این جراحی مناسب هستند. ولی این کار در مواقع نادر و به شرایط افراد بستگی دارد که در این صورت انجام می گیرد.