داروی بعد از کاشت مو و معرفی بهترین داروهای تقویتی

دارو کاشت مو

بعد از کاشت مو پزشک یکسری دارو تجویز می کند. برخی از آنها برای درمان و بهبود سریع تر زخم ها و پیشگیری از عفونت بعد از عمل است. برخی دیگر یکسری داروهای تقویتی بعد از کاشت مو هستند که جهت پیشگیری از ریزش موهای غیر پیوندی و تقویت موهای پیوندی تجویز می شوند.

به همین جهت پزشک داروهایی رو از قبیل آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت زخم ها و رشد باکتری ها، سرم شستشو جهت پاکسازی روزانه زخم ها و برای کاهش درد نیز مسکن تجویز می کند. همچنین جهت بهبود سریع تر زخم ها و رویش موهای پیوندی و کاهش تورم و قرمزی، مکمل هایی نظیر ویتامین C تجویز می شود. در صورتی که بیمار سهل انگاری کند و داروهای تجویز شده را مصرف نکند، بعد از کاشت مو دچار مشکلات و عوارض شده و در نتیجه آسیب های زیادی به گرافت های کاشته شده وارد خواهد شد.

داروی بعد از کاشت مو

یکی از دارو ها مصرف ویتامین E است ویتامین E برای تمامی نقاط بدن مفید است و مصرف آن ضروری است ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد که برای جلوگیری از آسیب های بعد از کاشت مو تاثیر زیادی دارد همچنین بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که از داروهای فیناستراید، ماینوکسیدیل استفاده کنند چرا که مولکول های رشد مو را افزایش می دهد و به رشد مو سرعت می بخشد و همچنین به خوبی جای زخم را ترمیم می بخشد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها هم بسیار مهم است. پزشکان بعد از عمل تجویز می کنند آنتی بیوتیک ها از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. و در جلوگیری از عفونت نقش بسیار مهمی دارند.

فیناستراید

بهترین قرص بعد از کاشت مو برای تقویت موها

تجویز چه نوع قرص و یا داروی بعد از کاشت مو کاملا به صلاحدید متخصص یا پزشک شما دارد. اما معمولا همه پزشکان استفاده از ویتامین‌ها را پس از کاشت مو ضروری می‌دانند. موثرترین مواد مغذی برای رشد و تقویت موها پس از کاشت، شامل موارد زیر هستند:

  • بیوتین یا ویتامین B7
  • روی (زینک)
  • فولیک اسید
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • ویتامین A

به منظور تامین هرچه بهتر ویتامین‌ها و ماده معدنی نامبرده شده، می‌توان از چندین قرص ضد ریزش مو استفاده کرد که محبوب‌ترین آنها محصولات زیر هستند:

قرص هیرویت Hair-vit

به اعتقاد بسیاری از پزشکان بهترین قرص بعد از کاشت مو به منظور  قرص هیرویت است. این قرص حاوی بخش عمده‌ای از ویتامین‌های گروه B است. همچینن زینک، آهن و اسیدهای آمینه سیستئین و متیونین را همراه خود دارد.

همراه با پیشگیری از ریزش مو موجب افزایش ضخامت تارهای مو و درخشنگی آنها نیز می‌شود. این محصول فاقد هرگونه رنگ مصنوعی، طعم دهنده و نگهدارنده بوده و هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها قابل استفاده است.

داروی بعد از کاشت مو قرص هیرویت Hair-vit

فیناستراید

داروی بعد از کاشت مو فیناستراید که دارای تاییدیه FDA می باشد. عمدتا جهت پیشگیری از ریزش موی بخش میانی و جلوی سر اثر بخش است. این دارو با نام تجاری پروپشیا Propecia و فین پشیا شناخته می شود.

دارو Finasteride جهت هیپروتروفی پروستات نیز مصرف می شود. دوز متعارف آن ۱ میلی گرم است. بیمار روزانه یک بار جهت پیشگیری از ریزش مو استفاده می نماید. این دارو در بخش فولیکول مو از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستون ( که عامل ریزش موی ارثی است ) جلوگیری می کند.

مصرف فیناستراید تا میزان ۸۰% سبب توقف ریزش مو و یا کاهش آن می شود. هم چنان موهایی که اخیرا دچار ریزش شده اند با مصرف این دارو مجدد رشد می کنند.

ماینوکسیدیل

داروی بعد از کاشت مو ماینوکسیدیل

این محلول به شکل موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. به شکل %۲ و ۵% در داروخانه ها موجود است. نوع ۵% آن برای آقایان و ۲% آن برای خانم ها است. این محلول روزی دو بار و به میزان ١ سی سی مصرف می شود و با مصرف آن رشد مجدد موها حاصل می شود. پس از کاشت مو این محلول جهت فراهمی بستری بهتر برای رویش گرافت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از کاشت مو معمولا تمامی موارد فوق را جهت بهبود ترمیم زخم ها تا مدت دو هفته و درمان های کمک رویش گرفت ها را تا مدت حداقل شش ماه تجویز می کنند.

زمان مصرف داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

بستگی به پزشک متخصص دارد که شما باید با متخصص خود مشاوره و حتما این موضوع را مطرح کنید. اما در بیشتر مواقع حدود یک هفته بعد از کاشت مو مصرف داروهای تقویتی را تجویز می‌کند.

البته تغذیه مناسب نیز عامل مهمی برای رسیدن به نتیجه مطلوب و بهبودی سریع‌تر زخم‌های عمل است. بنابراین در صورت تایید پزشک، پس از گذشت یک هفته از جراحی پیوند مو، مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و داروهای تقویتی آغاز می‌شود.

استفاده از شامپو مناسب موهای کاشت شده

پزشکان اغلب پس از کاشت مو استفاده از شامپو بچه را توصیه می‌کنند. اما پس از مدتی باید از شامپو مخصوص موهای کاشته شده جهت شستشوی موها استفاده کرد. یکی از محصولاتی که میتوان گفت بسیار مهم است بعد از کاشت مو شامپو ژاک آندرل پاریس است که به این منظور می‌توان از آن بهره گرفت.

این شامپو حاوی ترکیبات گیاهی بوده و به تغذیه فولیکول‌های موهای کاشته شده کمک می‌کند. کاهش خطر عفونت، رطوبت رسانی به پوست سر و تنظیم ترشح سبوم از مزایای مصرف این شامپو است.