ترک پوست سر بعد از کاشت مو و راهکارهای پیشگیری و درمان آن

ترک پوست سر بعد از کاشت مو

کاشت مو با عوارض جانبی موقت همراه است. برخی از عوارض مانند ترک خوردگی سر پس از پیوند مو جزو عوارض نادر کاشت مو است. ترک پوست سر بعد از کاشت مو با نشانه‌هایی مانند پوسته پوسته شدن سر خود را نشان می‌دهد. این علائم ها به شرایط شخص بستگی دارد،

یکی از این عوامل ها پوسته پوسته شدن سر است که درمان ان به افراد کمک می کند که بتوانند تا حدود زیادی از پوسته پوسته شدن سر و ترک آن پیشگیری کنند. در بخشی از این مطالب  به عوارض و روش‌های درمان آن می پردازیم.

علت ترک سر بعد از کاشت مو

در برخی از افراد ترک پوست سر شایع‌ترین عوارض کاشت مو است. بعضی از افراد بر اثر ارثی بودن پوست خشکی دارند. خشکی پوست سر در حالت عادی می‌تواند مهم‌ترین عامل پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو باشد. بعضی از افراد هم به صورت استسنائی دچار پوست خشک می شوند.

علت ترک سر بعد از کاشت مو

به طور کلی مهم ترین عوامل عبارتند از:

  • تزریق بی حسی
  • کم بودن چربی پوست
  • خارج شدن مایعات از منافذ پوست

کم بودن چربی پوست

بعضی از افراد به میزان طبیعی یعنی زیاد از حد تصور چربی در بدن و پوست سر دارند. کم شدن چربی یکی از عوامل ترک پوست سر و خشک شدن پوست بعد از عمل کاشت مو است. در افرادی که از رژیم غذایی سالم بهره می برند چربی کمتری دیده شده است.

تزریق بی حسی

یکی از موردی که باعث خشکی پوست می شود تزریق بی‌حسی است. در نتیجه مواد بی حسی روی پوست افرادی که مداوم پوست خشکی دارند تأثیر ان نسبت به افراد دیگر بیشتر است. همین امر سبب می شود که بعضی از افراد قبل از عمل کاشت مو پوسته پوسته شدن و سپس ترک خوردگی سر را مشاهده کنند.

خارج شدن مایعات از منافذ پوست

یکی از مراحل کاشت مو کاشت فولیکول مو به صورت ایجاد سوراخ و منافذ در پوست سر است. خارج شدن مایعی به حالت رنگ زرد از پوست سر در دوران استراحت تا حدودی طبیعی است. ترشح این مایعات به مرور زمان باعث خشکی پوست و ترک خوردگی پوست سر پس از کاشت مو می شود.

عوامل ترک خوردن سر بعد از کاشت مو عبارتند از:

  • نداشتن ویتامین های کافی
  • عدم شستن بیش از حد پوست سر
  • بعد از کاشت پوست سر کشیده شود
  •  نداشتن اب کافی

جلوگیری از ایجاد ترک پوست سر بعد از کاشت مو

برای پیشگیری از ترک خوردن پوست یا پوسته پوسته شدن بعد از عمل کاشت مو می‌توان اقدامات ساده و در عین حال موثری را انجام داد. رعایت نکات خیلی ساده که پز‌شک به ان توصیه می کند. و انجام ان از ترک پوست یا پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو تا حدودی پیشگیری می کند.

برخی از روش‌ های جلوگیری عبارتند از:

  • مصرف نکردن داروهای رقیق کننده خون
  • مصرف زیاد میوه جات و سبزیجات
  • استفاده نکردن داروهای رقیق کننده خون

مصرف داروی اسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود. بعد یا قبل از عمل کاشت مو یا در دوران استراحت می‌تواند. باعث جریان بیشتر خون، کبودی بیشتر کف سر و ترک سر بعد از کاشت مو شود. در نتیجه فرد نباید دو هفته  قبل یا بعد از عمل کاشت مو از این دارو استفاده کند.

ترک پوست سر بعد از کاشت مو

راه‌های جلوگیری از پوسته شدن سر بعد از پیوند مو عبارتند از:

  • زیر نظر پزشک باید پوست سر را بعد از کاشت بشویید
  • استفاده کمتر از شامپو و مواد شیمیایی
  • اب به مقدار کافی مصرف شود
  • استفاده از سشوار با حرارت ملایم
  • عدم قرار گرفتن مستقیم در نور خورشید
  • استفاده از کلاه گشاد در هنگام بیرون رفتن

مدت زمان ترک پوست و پوسته پوسته شدن پوست سر طی7 الی14 روز خواهند بود نگران نباشید دائمی نیست زیرا با مراقبت های درست بعد از کاشت مو این مدت زمانی که در نظر گرفتیم کمتر می شود. ریزش مو بعضی وقت ها با این علائم ها پیدا می شود هیچ گونه نگرانی به دل خود راه ندهید چون طبیعی است. در این صورت فولیکول‌ها در زیر پوست وجود دارند. به مرور زمان باعث رشد مو می‌شوند.

بیشتر بخوانید : نتیجه کاشت مو بعد از 3 الی 6 ماه

درمان ترک سر پس از کاشت مو

بعضی از این پزشکان با توجه به این موارد ها شامپو و داروی ضد التهاب برای افراد تجویز می کنند. بعضی از افراد شاهد پوسته شدن سر هستند که در این صورت پزشک متخصص راهکارهای درمانی زیادی را ارائه می دهد. استفاده از کمپرس بخار،ماساژ دادن پوست سر بعد از مدت ها همراه با توصیه های پزشک استفاده از تونیک و روغن درمانی جزو روش‌های درمان ترک خوردن سر بعد از کاشت مو هستند.

افرادی یا متخصصانی که با نحوه این کار اشنایی کامل دارند، اطرافیان یا افرادی که کاشت مو را انجام می دهند راهنمایی کامل را می توان بدست اورد. توجه کنید اگر پوست سر شما درمان نشود و برای از بین بردن ان ها از هیچ درمانی استفاده نکنید. موجب می شود منافذ پوست بسته شود. در این صورت برای کاشت مو مناسب نیست.