قارچ سر چیست و چگونه باید ان را درمان کنیم؟

درماه قارچ سر و انواع آن

قارچ سر یک نوع بیماری است. که شاید بعضی از افراد به ان متبلا باشند. و به دنبال راهکارهای برای درمان این نوع بیماری باشید. اگر قارچ را به موقع درمان نکنید. شاید موجب کم پشتی یا طاسی سر شود به همین خاطر باید به این بیماری اهمیت دو چندانی دهید. بیماری قارچی کاملا واگیردار است. یعنی از فردی به فرد دیگر انتقال داده شود. در کل قارچ سر انواح مختلف دارد. و هرکدام ویژگی منحصر به فرد نسبت به خود دارند. افراد اگر می خواهند برای از بین بردن قارچ سر اطلاعات لازم داشته باشد. توضیحاتی در این باره به شما ارائه می دهندهیم.

درمان قارچ سر

عفونت قارچی یک نوع بیماری است. که در کل دنیا وجود دارد. و به شکل خارش یا پوست قرمز ظاهر می شود. که برای همه افراد حس ناخوشایندی دارد. این نوع بیماری در نواحی مختلف بدن مانند ناخن، کشاله ران و باسن وجود دارد. این نوع قارچ پوستی انتقال دهنده است یعنی از فردی به فرد دیگر یااز حیوان به انسان است و دارای مشکلات یا عوارض پوستی خواهد بود که یکی از این علائم ها بثورات قرمزرنگ یا تاول می باشد.

قارچ پوستی چگونه ایجاد می شود؟

این نوع قارچ که به نام قارچ مایکوز شناخته می شود. این نوع قارچ یک موجود بسیار ریز و کوچکی هستند. که در بدن انسان، حیوان، گیاه، اب و هوا وجود دارد حتی اندکی از این قارچ ها اگه روی پوست افراد  وجود داشته باشد. موجب عفونت قارچی می شود. وقتی پوست افراد با این نوع قارچ ارتباط برقرار کند. نوعی عفونت باعث تحریک، پوسته‌پوسته شدن، ظاهر شدن بثورات قرمزرنگ، خارش، تورم و تاول پوست شود. این بیماری به صورت تماس مستقیم انتقال داده می شود. یعنی اگر فردی لباس فرد مبتلا به این بیماری را بپوشید. حتما مبتلا به این بیماری می شود.

بیشتر بخوانید : خارش پوست عوامل و راههای درمان آن چیست؟

علائم انواع قارچ

. قارچ کرم حلقوی

این نوع قارچ شبیه به کپک به نام درماتوفیت به وجود می اید. این نوع قارچ به پوست سر و ساقه موی اسیب می زند. ولی بر خلاف اسمی که دارد توسط کرم ایجاد نمی شود. این نوع قارچ در بین کودکان و نوجوانان دیده شده و کاملا مسری است. و با علائم های که در بالا ذکر شده است ظاهر می شود. این نوع قارچ با خود عفونت های به همراه دارد. که موجب التهاب شدید در اطراف و عفونت می شود. که این عفونت ها منجر به ریزش مو در کل سر می شود. در صورت هر گونه علائم در قسمت سر باید به پزشک مراجعه کنید. با تجویز درمان برای این نوع بیماری قارچ به منظور جلوگیری از شدید شدن این بیماری و سرایت کردن به دیگران است.

عوارض های کرم حلقوی سر

در بعضی مواقع این نوع بیماری باعث عوارضی مانند التهاب شدید و همراه با درد در پوست سر می شود. که به صورت التهاب های نرم و برجسته همراه با چرک در پوست سر ظاهر می گردد. کریون باعث عوامل های زیاد قارچی می شود. در اخر اسکار دائمی ریزش موی ماندگار را به همراه دارد.

چلوگیری از عفونت کرم حلقوی سر

بعضی وقت ها جلوگیری از این عفونت کار بسیار دشواری است. ولی بعضی از این فارچ ها که عامل اصلی عفونت هستند. بسیار اندک است و به سرعت انتقال داده می شود. و با یک سری از نکات یا عوامل می توان شدت ان را کم کرد که عبارتند از:

• بعد از اصلاح کردموهای خود را مرتب و به درستی بشویید.
  • قسمت های که در معرض عفونت قرار می گیرد باید تمیز باشد دراین صورت باید شستشوی دست به طور مداوم باشد.
  • پرهیز از حیوانات آلوده. توجه کنید عفونت به صورت یک تکه پوستی بدون مو ظاهرمی شود اما شاید در بعضی وقت ها متوجه این نوع بیماری نشوید. به همین دلیل حیوانات خانگی را باید به طور مداوم چک کنید.
  • نبایدوسایل های مشترک به خصوص شانه، برس، لباس را به دیگران بدهید و حتما باید به کودکان یاد بدهید این کار را نکند.

درمان عفونت کرم حلقوی سر

درمان عفونت قارچی که به صورت خوراکی تهیه می شود کمک به درمان کرم حلقوی سر می کند. این نوع داروها مانند تربینافین، گریزئوفولوین با دستور پزشک مصرف می شود. بعد از این دارو شامپوی به شما توصیه می شود که جلوی عفونت به قسمت های دیگر بدن و با انتقال دادن به دیگران را می گیرد.

بیشتر بخوانید : پوست چرب چیست و علائم و ویژگی پوستهای چرب چگونه است؟

قارچ سر فاووس

این نوع قارچ شدید ترین عفونت قارچی است که به شکل لانه زنبوری ساقه مو را تخریب می کند. ولی این نوع بیماری می تواند همه قشری جامعه ره درگیر کند. اما در بین  کودکان در سنین مدرسه شایع است. و شاید به افراد دیگر انتقال داده نشود.

علائم و نشانه ها

فاووس ظاهری فنجانی به رنگ زرد که به شکل لانه زنبوری در کنار هم دیگر قرار می گیرند دارد.  ابن عفونت به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

• اطراف فولیکول های مو و پوست سر قرمز ی یا التهاب پیدا می کند اما در هرصورت موها سالم باقی می ماند.
  •  مرحله دوم  پوسته های به رنگ زرد فنجانی تولید می شود و در اخر سر شروع به ریزش می کند.
  •  در مرحله سوم یک سوم پوست سر افراد را درگیر می کندبه علاوه این که ریزش مو، آتروفی و اسکار نیز مشاهده خواهد شد.

قارچ سر اندوتریکس

این نوع قارچ توسط قارچی به نام تریکوفایتون که به ناحیه داخل ساقه مو حمله می کند.  و ما شاهد بروز یک نوع بیماری به نام ابسه خواهیم بود. که پوست سر دارای علائم خاص می شود. و برای برطرف کردن درمان این نوع قارچ شامپوهای ضد قارچ، داروهای خوراکی و کرم های استروئیدی در نظر گرفته خواهد شد.

قارچ سر اکتوتریکس

در این نوع قارچ که از خانواده میکروسپروم به ساقه مو حمله می کند. و ریزش مو به شکل گرد یا بیضی یا به صورت حاشیه وار یا تکه ای دیده می شود. و در نتیجه عفونت به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

• آبسه های ملتهب همراه با چرک و ترشح که اصطلاحا کریون نیز نامیده می شود،
  • تورم غدد لنفاوی.
  • لکه های بدون مو یا لکه های خاکستری،

در صورت تشخیص قارچ سر باید چه کرد؟

• از حوله مشترک خودداری کنید و باید مرتب دست ها را بشویید.
  • تا حد امکان وسایل های که به قارج الوده را کاملا ضدعفونی کنید.
  • کودک مبتلا به قارچ را نباید از مدرسه رفتن منع کنید در غیراز این صورت باید به بچه نکات بهداشتی را اموزش دهید.
  • فردی که با فراد مبتلا نشست و برخاست کرده باید بعد از بروز علائم یکی از نشانها باید اقدامات لازم برای درمان انجام شود.
  • اگرمطمعن هستید حیوان خانگی شما مبتلا به قارچ است باید سریعا برای درمان ان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : تزریق فیلر با روش کانتورینگ چه کابردی دارد.

قارچ سرو نحوه درمان ان

در حالت عادی مقدار اندکی قارچ روی پوست سر شما وجود دارد ولی اگر تعداد ان قارچ بیش از تولید مثل باشد موحب عفونت در پوست سر می شود. این نوع قارچ ها در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود ولی اینو نوع گزینه(Candida) یکی از شایع ترین موارد قارچ است که در برخی از نواحی بدن موجب عفونت زیاد می شود. بیماری قارچی همه افراد را بخصوص کودکان در هر رده سنی مبتلا خواهد کرد. عوارض این نوع قارچ که به پوست سر و فولیکول های مو حمله می کند پوسته پوسته شدن سر و احساس خارش است. اگر در هر صورتی عفونت های بیماری قارچی بیش از حد باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا عفونت این قارچ ها موجب کچلی دائم نشود.

ایا عفونت قارچ سر علائم زیادی دارد؟

• پوسته پوسته شدن پوست سر
  • جوش های سفید و حاوی چربی
  • راش قرمز رنگ یا تکه تکه شدن پوست سر،
  • نرم و سفید شدن قسمت های پوست سر

اگر عفونت قارچ بیش ازحد باشد و زمانی زیادی طی کند ورنگ کردن با مواد شیمیایی و خاراندن قسمتی که به عفونت قارچ مبتلا است درمان نشود موجب اسیب دیدگی فولیکول‌های مو می شود و در اخر تمام این مراحل موجب ریزش موی در افراد بخصوص فردی که کم کاری تیروئید دارد دیده شده. اگر متوجه علائمی در پوست سر شدید حتما پزشک را در جریان بگذارید چرا که می تواند نشانه ای از عفوت کرم حلقوی پوست سر باشد.

چه روشی باعث انتقال دادن قارچ به پوست سر می شود.

• اشیاء به انسان : الودگی از طریق تماس با اشیاء مانند بروس، ملحفه، بالش، روتختی و نظیر انها به وجود می ایند اگر این قارچ ها از طریق اسپورهایشان برای مدت طولانی باقی بماند  باعث عفونت قارچی می شوند.
  • حیوان به انسان: به خصوص ارتباط نزدیک و تماس با حیوانات مثل سگ و گربه می تواند ناقل عفونت باشند و این عفونت به راحتی به دیگران مخصوصا بچه ها انتقال داده می شود.
  • انسان به انسان: تماس پوستی و  افرادی که دارای قارچ یا عفونت هستند تأثیر مستقیم روی پوست سر خود فرد ندارد ولی برای افرادی که با انها در ارتباط هستند روی پوست انتقال داده می شود.

علل به وجود امدن قارچ سر

بر روی سر اکثر افراد قارچ ها و باکتری ها وجود دارد این قارچ ها که با نام فلور شناخته می شوند خود به خود مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما اگر تکثیر شوند باعث تولید عفونت می شوند. کاندیدا و مالاسزیا این دو قارچ معروف بر روی سر هستند که اگر یکی از انها تکثیر شود عفونت روی پوست سر به وجود می اید. هرچند عوامل زیادی در به وجود امدن قارچ دخیل هستند که عبارتند از:

• یکی ازشرایط پزشکی که سیستم ایمنی بدن را درگیر کرده سرطان است.
  • استفاده از رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی و نشاسته دار،
  • در محیط های گرم زمینه را برای تکثیر رشد قارچ ها فراهم می‌کند.

ایا قارچ سر عوارضی زیادی دارد.

اگر به بهبودی کامل قارچ سر اقدام نکرده اید موجب عوارضی مانند اسکارهای دائمی و ریزش مو در تکه های ایجاد شده خواهیم بود ولی اگر به درمان ان اقدام نکنید بعد از کاشت مو هم این نوع قارچ باقی می ماند. بعضی وقت ها شاید عفونت قارچ تا زیر پوست سر افراد نفوذ کند وباعث زخم های به نام کریون شود که بعضی از افراد با عفونت باکتریای اشتباه می گیرند. مصرف انواع مسکن ها کمک به درمان قارچ ها نمی کند وباید از قرص ضد قارچ مانند گریزئوفولوین یا تربینافین استفاده شود.

بیشتر بخوانید : مزوژل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ایا عفونت قارچ سر بهتر می شود؟

مراحل درمان قارچ سر به ارامی طی می شود شاید دوره درمان ان چند هفته طول بکشد و اثرات ان را به ندرت روی پوست سر مشاهده کنید اما باید به این نکته توجه کنید باید دوره درمان به طور کامل طی شود تا نتیجه ان را ببینید. باید از برطرف شدن این قارچ ها اطمینان کامل حاصل شود یا شاید لازم باشد چند هفته بعد از درمان کاملا بررسی شود. چرا که خلاص شدن از این نوع عفونت کار سختی است چرا که شاید بعد از مدتی عفونت مجددا دوباره به‌وجود اید.

درمان قارچ سر

برای درمان ان باید از محصولات ضد قارچی توسط پزشک استفاده شود و مصرف یک نوع از داروهای قارچی به نام فلوکونازول که شاید اثر بخشی خوبی داشته باشد.

تشخیص قارچ سر

قارچ سر را با معاینات فیزیکی می توان تشخیص داد ولی گاهی وقت ها با ازمایش های مختلف این نوع قارچ مشاهده می شود و قسمتی از بافت های  مختلف بدن گرفته و در آزمایشگاه زیر میکروسکوب قرار می‌گیرد تا اندازه، فرم و ساختار قارچ و هم چنین نوع عفونت مشخص گردد. ولی تشخیص قارچ برای پزشک بسیار مهم است چرا که برای درمان ان از روی نوع قارچ تجویز می شود.

انواع قارچ سر

• کرم حلقوی