ریزش مو در زنان دلایل و روش های درمان آن

ریزش مو و دلایل آن در زنان

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد دچار ان شده اند ریزش مو است. اگر در روز کمتر از 100 تار مو باشند کاملا طبیعی است. اگر از این حد معین بیشتر شود باید به دنبال راه چاره ان باشید. در کل شرایط محیطی، بیماری و ژنتیکی که در هر دو جنسیت وجود دارد موجب ریزش مو می شود، دلیل دیگر که در بین خانم ها بیشتر دیده شده مشکلات هورمونی است. حال چرا مشکلات ریزش مو در زنان مهم‌تر از  اقایان است؟ این شرایط به زیبایی خانم ها بستگی دارد. شاید برخی از اقایان با طاسی موهای سر خود مشکل انچنانی نداشته باشند. ولی در کل برای خانم ها خیلی مهم است و هر چه زودتر دلایل ریزش مو را باید بررسی کرد.

ریزش مو در خانم ها تا چه اندازه مشکل است؟

برخی از افراد تصور می کنند که ریزش مو فقط در موهای سر اقایان دیده می شوند. اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر از 50 درصد خانم ها دچار این مشکل می شوند. ولی در هر صورت در اقایان برجسته تر است، امروزه بسیاری از خانم ها به اندازه ی کافی دچار ریزش مو می شوند. در زنان بالای 40 سال و افرادی که به تازگی مادر شده‌اند بیشتر از افراد دیگر مشاهده می‌شود. افرادی که سرطان دارند و تحت شیمی درمانی قرار می گیرند صدرصد دچار ریزش موی زیادی می شود . البته مشکلات ژنتیکی یا بستن تند موها تأثیر زیادی دارد. اگر بیماری به نام آلوپسی آندروژنیک به موقع درمان نشود موجب طاسی موهای سر در هر دو جنسیت می شود.

موثرترین دلایل

اگر در روز برخی از افراد بین 50 الی 100 تار مو از دست می دهند جای نگرانی نیست این روند کاملا نرمال است ولی اگر از این نرمال بیشتر باشد شما به مرور زمان متوجه شدت ریزش مو می شوید. چرخه‌ی مو شامل سه مرحله‌ی آناژن (مرحله رشد)، کاتاژن (گذار) و تلوژن (استراحت) است، بیشتر از80 درصد از موها در مرحله رشد خود هستند که 2 الی 8 سال طول می کشد. اما در گزینه اخر، فولیکول های مو به ندرت تحریک می شوند (بین دو تا 3 هفته). مرحله‌ی سوم که فاز استراحت مو است، موها می‌ریزند ( معمولا در مدت 2 تا 4 ماه) است.

اگر هر مشکلی در این چرخه مو ایجاد شود. باعث ریزش موی زیادی در خانم ها می شوند . یکی از دلایل، بیماری های مختلف و استفاده از مواد شیمیایی است که هر یک از این مشکلات در چرخه مو تداخل ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید : لیزر تراپی برای درمان ریزش مو موثر است؟

روش های درمان برای ریزش مو

موهای شما شناسنامه شما است چون بلند یا کوتاه، صاف یا فر و مرتب یا ژولیده بودن موها، اطلاعات زیادی درباره ی شخصیت شما نشان می دهد. ولی برای خانم ها موها فقط یک نوع الیاف نیست، برخی از خانم ها که دچار ریزش موی زیاد می شوند فقط موها را از دست نمی دهند بلکه اعتماد به نفس انها نیزکمتر می شود در نتیجه در این مورد مسئله کاملا جدی است و حتما باید به درمان ان بپردازید. با وجود دلایل  باید درمان های مختلفی بر روی موهای افراد امتحان شود. ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو کاملا طبیعی است. میزان در حین حمام کردن شاید به 250 تار برسد. یکی از راهکار های کمتر شدن ریزش مو شستشوی درست موها است. اگر موها را هر روز بشویید باید منتظر شدت ریزش مو باشيد.

درمان مشکلات هورمونی

یکی از دلایل ریزش مو ناهماهنگی تعادل هورمون ها است. از علائم ریزش موی خانم ها می توان به الگوی اقایان اشاره کرد. این مشکلات به دلیل اختلالات هورمونی اتفاق می افتد. باید به طور مداوم درمان شود. تشکیل کیست تخمدان از دیگر دلایلی است. راه حل درمان توسط پزشک از طریق ازمایشات مختلف است و با توجه به تشخیص متخصص به درمان ان اقدام کنید. در اخر متوجه رشد دوباره موهای از دست رفته خواهید شد.

بیشتر بخوانید : ریزش مو در زنان به چه عواملی بستگی دارد.

 اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از راه های درمان است. در این صورت اگر شما رژیم غذایی نادرست داشته باشید منجر به ریزش مو می شود. البته مشکلات تغذیه ای و استفاده از مکمل های ویتامینی در درمان ریزش موی افراد موثر است. کمبود آهن، روی، مس و ویتامین‌های گروه B، ریزش مو در خانم ها و اقایان را در هر سنی به دنبال دارد. کمبود ویتامین معمولا در مادران شیرده که به نوزاد شیر می دهند شایع تر است. این نوع افراد باید در تغذیه خود احتیاط لازم را انجام دهند تا دچار مشکلات نباشند.

 درمان بیماری

اگر به گفته پزشک، به دلیل بیمارهای ژنتیکی باشد باید برای درمان ان اقدام کنید. بیمارهای از جمله دیابت و تیروئید که یکی از علائم ان ریزش مو است باید هر چه زوتر درمان شوند. معمولا علامتی است که بدن در برابر هر نوع بیماری از خود بروز می دهد. به همین دلیل سلامت موهای افراد نشانه سالم بودن جسم و روان انها است.

 درمان های خانگی برای برطرف کردن ریزش مو

امروزه راهکارهای زیادی برای ریزش موی افراد وجود دارد برای عملکرد هر یک از این روش ها باید ان را امتحان کنید. شاید برخی از این روش ها فقط توصیه های افراد باشد نباید زیاد به انها اعتماد کرد. البته راهکار های مختلفی برای متوقف کردن ریزش مو وجود دارد. در کل باید مزاج هر فرد را بشناسید سپس بر اساس آن در هر فصل، ترکیبی از مواد غذایی و میوه و سبزیجات مصرف کنید یا شامپوی مناسب با جنس موهای سر هر فرد انتخاب کنید. انواع شامپو برای افراد وجود دارد که می توانید انها را برای موهای سر خریداری کنید. شستشوی زیاد از حد باعث اسیب زدن به موها می شود. توجه کنید بیماری های ژنتیکی یا الوپسی را نمی توانید با درمان های خانگی خود درمان کرد. این مشکلات نیاز به معاینات پزشکی دارد.

بیشتر بخوانید :ریزش موی سکه ای و علت آن چیست؟

هزینه درمان ریزش مو

هزینه درمان براساس نوع ریزش و مراحل درمان ان بستگی دارد. یا برخی از این مشکلات با مصرف داروهای ویتامین برطرف می شود. در بعضی مواقع بدن هشدار می دهد که دچار بیمارهای ژنتیکی، الوپسی یا هورمونی شده است. در نتیجه این کار بستگی به تشخیص پزشک و مدت زمان درمان، هزینه مشخص می شود. اگر در هر موقعیتی موهای سر افراد دچار طاسی کامل شوند راه های درمان تغییر می کند. هزینه درمان ریزش موی افراد با روش کاشت مو  طبیعی در نواحی بدون مو، مزوتراپی مو یا سایر روش‌ها متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از هزینه ی هر یک از این روش های درمان ریزش مو باید به کلینیک ستاره ساعی مراجعه کنید.