مراقبت بعد از کاشت مو

عمل کاشت مو

مراقبت بعد از کاشت مو این است که تا دو ماه از استخر ، سونا ، جکوزی و سولاریم استفاده نکنید. مزوتراپی را پس از ۲ ماه تحت نظر پزشک کلینیک آغاز کنید. کاشت مو برای افرادی که دچار طاسی و ریزش مو شده اند مناسب است. برای نتایج مثبت کاشت مو باید نکات مراقبت های بعد از عمل انجام شود.

این موارد ها از جمله انتخاب پزشک متخصص، مراجعه به کلینیک معتبر، رعایت و مراقبت بعد از پیوند مو اهمیت دارد. بعد از ان که پزشک و کلینیک معتبر را انتخاب کردید می توانید با رعایت چند نکته ازسلامتی بعد از عمل بهره ببرید. قبل از شروع عمل در جلسه مشاوره همه این مواردها را برای افراد بیان می کنند و به صورت کاملا دقیق انجام می شود.

رژیم غذایی بعد از کاشت مو

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین های A، E و B الزامی است. این ویتامین‌ها فولیکول‌های مو را تغذیه  و به شما اجازه حجیمتر شدن موها را می‌دهند. در عین حال رژیم غذایی سالم باعث افزایش کیفیت کاشت مو می‌شود.

در تغذیه بعد از کاشت مو غذاهایی با مواد معدنی و ویتامین بالا باید وجود داشته باشد. غذاهای حاوی کلاژن برای رشد مو، بهبود سریع ناحیه تحت درمان، جلوگیری از ریزش‌های ناشی از استرس، کاهش عوارض جانبی مانند خشکی و خارش پوست سر و بهبود سریع زخم‌ها بسیار مهم هستند.

تغذیه مناسب برای مراقبت بعد از کاشت مو

از موارد زیر بعد از کاشت مو دوری کنید

  • غذاهای چرب
  • مصرف سیگار و الکل
  • غذاهای یبوست آور
  • غذاهای خیلی شیرین
  • فست‌فودها
  • مواد حاوی کافئین مثل قهوه

نکات مهم در مراقبت بعد از کاشت مو که باید بدانید

  • به مدت یک هفته از سونا، دریا و استخر دوری کنید.
  • استفاده از اسپری، ژله و مواد آرایشی مو تا بیش از دوهفته ممنوع است.
  • تاجای ممکن از استرس دوری نمایید.
  • در روزهای اول شما نباید پوست سر را لمس کرده یا خراش دهید.
  • ریزش مو بعد از ۳ یا ۴ هفته پس از کاشت مو کاملا طبیعی است.

مراقبت بعد از کاشت مو در سه روز اول

سه روز اول بسیار مهم است. در بعضی از روش‌های کاشت مو، گردن با بانداژ پوشانده می‌شود و ناحیه پیوند شده باز می‌ماند. پس از کاشت مو، بیمار می‌تواند در منزل بماند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

در این سه روز حمام نروید و ناحیه کاشت را لمس نکنید. بعد از کاشت مو باید به طور مرتب از مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. باید موی کاشته شده را در مقابل نور مستقیم خورشید محافظت نمایید.

کلاه راحتی تهیه کنید که سرتان عرق نکند. برای مراقبت بعد از کاشت مو مصرف الکل و سیگار تا سه روز پس از عمل ممنوع است. این کار باعث کند شدن روند ترمیم پس از کاشت مو می‌شود.

مراقبت‌های هفته اول کاشت مو

پس از گذشت سه روز با نظر پزشک خود استحمام کنید. پس از اولین حمام، روند بهبودی بسیار سریعتر پیش می‌رود. بعد از این دوره سوراخ‌های کوچک در ناحیه پشت سر بهبود می‌یابد.

در هفته اول، پوسته پوسته شدن در منطقه کاشت ایجاد و احتمالا باعث خارش شود. در این مدت نباید سر خود را بخارانید. پس از روز دهم، این ظاهر پوسته پوسته تقریبا ناپدید می‌شود.

در هفته اول پس از پیوند همچنان از سیگار و الکل دوری کنید. در این مدت از ورزش خودداری کنید. پس از یک هفته می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.

مراقبت‌های ماه اول کاشت مو

از هفته دوم تا ماه دوم بعد از کاشت مو، موهای جدید شما شروع به ریزش مو می‌کنند. این اتفاق کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. موها شروع به ریزش می‌کنند تا جا برای تارهای موی جدید باز شود.

پس از آن، شاهد رشد موهای جدید خواهید بود. در این مدت که دوره شوک نامیده می‌شود، می‌توانید ورزش‌های سبک را شروع کنید. اما نباید ورزشی که باعث تعریق زیاد میشود انجام دهید. سعی کنید زیاد در نور مستقیم افتاب قرار نگیرید.

مراقبت‌های سه ماه اول پس از کاشت مو

پس از سه ماه از کاشت مو، مهمترین دروه‌های مراقبت بعد از کاشت مو را پشت سر گذاشته‌اید. در این سه ماه موهای جدید بلند شده و حالت طبیعی پیدا می‌کنند. شش ماه تا یک سال بعد از عمل کاشت مو موها کاملا بلند شده و می‌توانید نوع مو را نیز مشاهده کنید.

مراقبت بعد از عمل کاشت مو

داروها طبق تجویز پزشک بعد از عمل مصرف شود:

  • معمولا ۲ یا ۳ ماه بعد از عمل کاشت امکان بروز جوشهای ریز روی سر وجود دارد که طبیعی می باشد و نشانه ی رشد سریع موهاست.لیکن زیر نظر پزشک کلینیک برای رفع جوش ها دارو مصرف شود و سر را نخارانید.
  • روز چهارم یک ساعت قبل از شستشو از روغن بادام تلخ به مقدار کم روی قسمت کاشت شده برای رفع خشکی سر استفاده شود. روغن بادام تلخ را به همراه کمی آب داخل آبپاش بریزید و روی سر خود آبپاشی کنید.به هیچ عنوان به موهای کاشته شده دست نزنید.
  • داروها طبق تجویز پزشک بعد از عمل مصرف شود.

داروهای مورد استفاده بعد از عمل:

  • کپسول سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت یک عدد تا یک هفته
  • مصرف تلفست در صورت وجود خارش
  • پماد جنتامایسین تا ۷ روز بعد از برداشت پانسمان فقط در محل برداشت خط بخیه
  • سرم نرمال سالین
  • فوم بعد از کاشت
  • قرص بیوتین
  • قرص زینک
  • شروع مزوتراپی ۲ ماه بعد از کاشت توسط پزشک کلینیک

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

برای کاهش تورم و محافظت از ناحیه کاشت مو در طول چند روز اول در وضعیت 30 تا 45 درجه بخوابید (یعنی 2 بالش زیر سر قرار دهید) تا احتمال تورم بعد از کاشت مو کمتر شود، کمپرس یخ 2 شب اول در ناحیه پیشانی تا قبل از خواب توصیه می شود. خم کردن سر به پایین نظیر سجده نماز و بستن بند کفش ممنوع است.

شستشو بعد از کاشت مو

شستشو موی سر بعد از کاشت مو نکته مهمی است که باید حتما با نظر پزشک خود و مراقبت های ویژه ای انجام شود. تا دو هفته استفاده از دوش مستقیم و دست کشیدن روی سر و خشک کردن سر با حوله ممنوع است. باید اجازه دهید ناحیه کاشت خود به خود خشک شود. پس از 2 هفته استفاده از دوش دستی با فشار آب کم و دست کشیدن روی سر به آرامی و در یک جهت بلامانع است. پس از حذف دَلَمه ها در ناحیه کاشت، شستشوی ناحیه برداشت در پشت سر از ابتدا با شامپو مخصوص بعد از کاشت مو و مالش ملایم انجام شود. حرکات چرخشی و ماساژ سر تا یک ماه ممنوع است.

سوال و جواب‌های رایج مراقبت بعد از کاشت مو

چند روز بعد از کاشت می‌توانم باند روی سر خود را بردارم؟

برداشت باندها بعد از عمل باید 24 ساعت طی بعد انجام شود. اگر از 24 ساعت ببشتر باشد. خطر عفونت این نوع افراد را تهدید می کنند.

چند روز بعد از کاشت می‌توانم مثل قدیم بخوابم؟

بعد از دو روز از عمل به راحتی می توانید بخوابید. با گذشت دو روز فولیکول ها محکم و ثابت و هیچ گونه اسیب به ان وارد نمی شود.

چند وقت بعد از کاشت مو می‌توانم حمام کنم؟

بعد از 72 ساعت الی دو هفته برای شستن موها اقدام کنید. این کار باید هر روز 10 دقیقه با اب خالی و ولرم انجام دهد و بعد از گذشت 4 روز می توانید با شامپوی مخصوص ان را بشویید.

از چه زمانی می‌توانم موهایم را با کلاه یا روسری بپوشانم؟

بعد از گذشت 5 روز از عمل می توانید از کلاه یا روسری بهره ببرید. اما فقط مدت کوتاه یا ساعتهای نه زیاد طولانی از ان استفاده کنید.

چقدر باید منتظر بمانم تا بتوانم دوباره از سونا استفاده کنم؟

نباید تا 4 هفته بعد از عمل کاشت وارد سونا یا جکوزی بشوید ولی مدت زمان ان بستگی به موهای فرد دارد. بدون اینکه فولیکول‌های مویتان در اثر گرما آسیب ببینند. شما همچنین می‌توانید در استخر عمومی، در دریا و در استخرهای کوچک خود شنا کنید.

تا چه زمانی از سولاریوم و حمام آفتاب باید اجتناب کنم؟

بعد از عمل تا 6 ماه نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید.

از چه زمانی مجاز به کوتاه کردن موهایم هستم؟

بعد از گذشت 4 هفته می توانید برای اصلاح کردن موها اقدام کنید. اما باید طول موها از 3 سانتی متر کمتر نشود. بقیه ی قسمت های اهدا کننده را می توانید به دلخواه خود حالت دهید یا کوتاه کنید. نباید موهای کاشتی را تا 6 ماه از ته بتراشید. پس از آن شروع به اصلاح مو با ماشین اصلاح یا استفاده از تیغ اشکالی ندارد. اگر قبل از 6 ماه ان را انجام دهید باعث اسیب رساندن به فولیکول های مو می شود.