بعد از لیزر فرکشنال ایا پوست تیره می شود.

لیزر فرکشنال

با زیاد شدن سن تولید کلاژن در پوست افراد رو به کم شدن و ساختار های پر طرفدار پوست به ندرت از بین می روند. قرار گرفتن روز ها در معرض اشعه ی فرابنفش خورشید و موارد دیگر باعث رنگ و رو رفتن و چروک پوست شود. استفاده درست از لیزر فرکشنال چین و چروک‌های ریز، جای جوش و لکه‌های قهوه‌ای را از بین میبرد. پوست را جوان و شاداب کند. لیزر فرکشنال یک روش کاملا غیر تهاجمی است. که توسط لیزر دی‌اکسید کربن، لایه خارجی موجود در پوست های اسیب دیده را از بین می برد.

لیزر فرکشنال با قرار دادن لایه اول و دوم پوست به بازسازی کلاژن و تحریک پوست به روند رشد دوباره ان کمک می کند. اگر پزشک متخصص لیزر فرکشنال تجربه زیادی داشه باشد  یکی از روش ها خوب لیزر فرکشنال است که به کار می برد و عارضه های پوستی مانند لک های قهوه ای یا سفید و تیره شدن پوست بعد از لیزر در مقایسه با لیزرهای قدیم یا گذشته بسیار اندک است. بنابراین در مواردی که اسکار در ان عمیق است و پزشک مجبور به این کار است که برای تأثیر بهتر از قدرت زیاد دستگاه استفاده کند.

بیشتر بخوانید : لیزر خط ریش برای چه افرادی مناسب است.

احتمالا عوارض بعد از لیزر به صورت درصد کم وجود دارد:ولی اگر این عارضه پیدا شود تقریبا این لکه ها طی حداقل دو ماه بهتر می شود. در نتیجه بعضی از قسمت های پوست مانند چانه و بینی و گونه (پوست روی استخوان) حساس تر است. بعضی از افرادی که پوست تیره دارند جهت پیشگیری از تغییر رنگ ان پس از لیزر در معرض نور خورشید نیز قرار نمیگیرند.

 عملکرد لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال مکانیسم ان به این صورت است که ردیف های از نور لیزر با شعاع های بسیار کوچک در توان میکرو بر روی سطح پوست فرد تابیده میشود، در نتیجه ان قسمت از سطح پوست کاملا سالم می ماند. لیزر فرکشنال لایه اپیدرم و درم پوست را کاملا مورد هدف قرار  می دهد و این روش را با ایجاد هزاران ستون اشعه که بسیار نازک ولی عمق هستند استفاده می شود. تابش هر یک از ستونهای اشعه لیزر موجب تحریک اپیدرم ودرم به شکل ستون تشکیل می شود.

انجام تحریک اپیدرم، و بیرون ریخته شدن محتوای داخل ان است که به دنبال ان سلول های رنگدانه ای هم خارج می شود و در نتیجه تحریک اپیدرم ایجاد واکنشی است که هنگام بازسازی و ساخت کلاژن جدید انجام می شود.

تأثیرات لیزر فرکشنال بر پوست

بهترشدن بافت و رنگ پوست:

اگر به دنبال راهکاری برای پوست صاف و یک رنگ هستید لیزر فرکشنال بهترین گزینه برای فرد است. برطرف کردن آسیب‌های ناشی از اشعه UV آفتاب و جای زخم و اسکار از سایر تأثیرات لیزر فرکشنال است.

برطرف کردن خطوط و چین و چروک ها:

برای درمان چین و چروک های نازک و عمق کم صورت می توان از این روش برای رفع ان استفاده کرد. این لیزرمی تواند سبب تولید کلاژن سازی شود. کلاژن ها شامل پروتئین هایی هستند که در درون پوست سبب دوام و زیبایی ان می شوند.

برداشته شدن ضایعات سطحی و عمیق پوست :

بعضی از انواع زگیل (کراتوزها)، لتینگوها (خال‌های قهوه‌ای رنگ ناشی از پیری یا آسیب نوری)، کارسینوم‌های سطحی و شامل دیگر ضایعات پوست که از عمق زیادی برخوردار نباشند توسط این لیزر درمان می شود.

بیشتر بخوانید : لیزر پوست و هزینه ان

شیوه درمان با لیزر فرکشنال

در قدم اول باید پوست تمیز و پاکسازی شود. ایجاد عوامل های خارجی بر روی تأثیر لیزر اثر منفی خواهد گذاشت. در صورت هر گونه حساسیت یا تحمل پایین افراد نسبت به عوارض می توان از داروی بیحسی استفاده کرد. بنابراین پرتوهای لیزر با حرکات افقی و عمودی، سطح پوست را برداشته و تمام نقاط تحت درمان را پوشش می دهد. با تابش لیزر روی پوست در زیر میکروسکوپ سوراخ های ایجاد می شود که مراحل ترمیم دوباره بازسازی و پوست را فعال می کند.

مراقبت‌های قبل از درمان با لیزر فرکشنال

  • یک ماه قبل از انجام دادن لیزر فرکشنال از اشعه مسقیم نور خورشید و برنزه کردن ان خودداری کنید.
  • یک ماه قبل از لیزر استفاده از وسایل های لایه بردار یا جوانسازی پوست با روش های دیگر خودداری کنید.
  • مصرف داروهایی مانند آسپرین، ادویل و ناپروکسن یا هر نوع داروی ضد التهابی دیگر باید کاملا قطع شود.
  • از هر نوع درمان با اسید گلیکولیک خودداری کنید.
  • یک ماه قبل از لیزر فرکشنال از اپیلاسیون، وکس، موم یا روش‌های مالشی و ساینده پوست خوداری کنید.
  •  شاید بعد از لیزر درمانی چند هفته نیاز باشد از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید.

توصیه‌های پس از درمان با لیزر فرکشنال

  • با نوشیدن زیاد اب به مراحل ترمیم پوست خود کمک شایانی کنید.
  • به زودی تغییرات رنگ پوست افراد برطرف می شود، اما در صورت نیاز از وسایل های ارایشی که حساسیتی برای فرد ندارد استفاده کنید.
  • با کمک کرم های ابرسان و لوسیون ها پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • تا جایی ممکن از رفتن به زیر افتاب خودداری کنید.
  • باید حتما از کرم ضد افتاب استفاده کنید.
  • اگر دست یا گردن خود را لیز کرده اید برای مثال اگر صورت خود را لیزر CO2 فرکشنال کرده‌اید، برای مدتی به پشت بخوابید
  • قسمتی از پوست را که لیزر کرده اید لباس های تنگ مانند استین یا یقه تنگ نپوشید تا از فشار بیش از حد پوست خودداری کنید.
  • کرم‌ها و مواد آرایشی حاوی مواد فعال مانند رتینوئیدها موجب ایجاد تحریک، حساسیت و التهاب پوست می‌شوند و روند درمان را با مشکل روبرو خواهند کرد.
  • از لوسیون یا ژل های خنک کننده مانند آلوئه ورا برای کمک به کاهش التهاب و ترمیم پوست خود کمک می کند.

بیشتر بخوانید : از بین بردن موهای زائد بدن با استفاده از الکترولیز

افراد منع از درمان با لیزر فرکشنال

بعضی از افرادی که دچار عمل پیچیده زخم های باز یا هر گونه عفونت در صورت هستند باید در هر صورت از این روش خودداری کنند بعضی از افرادی که از ایزوترتینوئین خوراکی استفاده می کنند نیز باید از این روش دوری کنید. زیرا برای سلامتی بدن افراد خطر دارد. اگر از بیماری های مانند دیابت رنج می برید باید احتیاط کامل داشته باشید و ابتدا مشورت با پزشک یا متخصص پوست را ضروری بدانید.

ماندگاری لیزر فرکشنال

میزان دوام عوارض لیزر فرکشنال به مراقبت پوست در برابر اشعه خورشید و سایر عواملی که موجب پیر شدن پوست می شوند مانند سلامت عمومی، سیگار کشیدن، تغییر در وزن و غیره بستگی دارد. اگر از کرم ضد افتاب یا کلاه های نقاب دار استفاده کنید، می توانید اثر درمان لیزر فرکشنال را برای چند سال حفظ کنید یا به صورت تقریبی با مراقبت درست پوست نتیجه روش درمانی می تواند 2 الی 3 سال دوام داشته باشد.

هزینه لیزر فرکشنال

عوامل های تعیین کننده هزینه لیزر فرکشنال براساس جنس دستگاه و تخصص و تجربه پزشکی که از دستگاه لیزر استفاده خواهد کرد بستگی دارد. خدمات کلینیک زیبایی و مراحل دیگر در این حوزه هستند.

عوارض جانبی لیزر فرکشنال

  • تورم
  •  قرمزی پوست
  •  ناراحتی خفیف

 

‫0/5 ‫(0 نظر)